Přehledně: Formule ušetří na motorech. Zmizí testy

Sport Sport, Red Spo
12. 12. 2008 14:25
Týmy v F1 odmítly jednotné motory
Felipe Massa odstartuje do posledního závodu sezony z pole position.
Felipe Massa odstartuje do posledního závodu sezony z pole position. | Foto: Jiří Šidliák, Reuters

Monako - Formule jedna už ví, jak bude šetřit. Na pátečním zasedání Světové motoristické rady FIA v Monaku se její členové shodli na opatřeních, která povedou ke snížení nákladů minimálně o třicet procent.

Nejvíce se zkrátí výdaje na motory, na testování během sezony a na pracovníky týmů.

Zástupci stájí však odmítli návrh šéfa FIA Maxe Mosleyho na užívání jednotných standardizovaných motorů Cosworth.

Čtěte také: Hamilton na straně mocných: Stejné motory? Nuda

Nicméně se shodli na nákupu nízkonákladových motorů s dlouhou životností.

Nezávislé týmy budou od roku 2010 užívat motory v ceně nižší než 4,5 milionu liber na sezonu, které získají od nezávislých výrobců nebo u producentů s garantovanou kontinuitou.

Od příštího roku bude zakázané jakékoliv testování během sezony, kromě závodního víkendu a naplánovaných tréninků. Novinkou je i to, že budou mít k dispozici jen dvacet motorů.

Týmy se také dohodly na snížení počtu zaměstnanců, které má kompenzovat například sdílení informací o palivu a pneumatikách.

Čtěte dále: Alonso hrozí formuli 1: Změňte pravidla a já končím

Otázkou ještě zůstává, co bude se systémem KERS. Je možné, že se v přespříští sezoně objeví v seriálu F1, nyní jeho schválení závisí na tom, jak se dohodne asociace FOTA.

FIA očekává, že výčet změn pro rok 2009 ušetří stájím až třicet procent rozpočtu oproti roku 2008, u nejlepších týmů by se měly výdaje snížit ještě více. 

Klíčové změny v přehledu:

1) Motory

- prodloužená životnost (každý jezdec má právo na osm motorů za sezonu, tým na další čtyři na testy)

- maximálně 18 000 otáček

- motory z roku 2010 se budou užívat i v letech 2011 a 2012

2) Závodní víkend

- jednotné radio a telemetrie

- zákaz mechanického očišťování pneumatik a doplňování paliva

- možné zkrácení závodů  (závisí na průzkumu)

3) Výzkum

- omezení výzkumu v aerodynamice (pravidla pro užívání tunelu)

4) Ostatní

- FIA sestaví seznam standardních součástek podvozku

- FIA a FOTA budou zkoumat možnost nového pohonu pro motor a převodovku

 

Právě se děje

Další zprávy