reklama

Dobrodružství Toyoty v rallye začalo před padesáti lety. Bez zkušeností a zázemí

První start Toyoty v mezinárodní soutěži a současný projekt Yaris WRC dělí rovných padesát let. První start Toyoty v mezinárodní soutěži a současný projekt Yaris WRC dělí rovných padesát let. autor: Aktuálně.cz
Před padesáti lety japonská Toyota poprvé vykoukla ze své domácí "ulity" a nasadila vůz do zahraniční soutěže. V Austrálii tak začal příběh, který inženýři, mechanici a jezdci ve službách mamutí automobilky přetavili v následujících dekádách v řadu titulů mistra světa.

Tojota, Melbourne - Rok 1957 přinesl zlom v závodní i marketingové strategii automobilky Toyota. Japonci poprvé v historii své země postavili soutěžní speciál na start zahraniční rallye. Stalo se tak na druhé straně Pacifiku a onou soutěží byla 11 260 km dlouhá Round Australia Trial vedoucí kolem celé Austrálie.

Myšlenka přežila svého otce

Všechno začalo už o pět let dříve. To Kiičiro Toyoda, zakladatel Toyota Motor Corporation a její tehdejší prezident, prohlásil, že motosport sehraje velmi významnou roli v propagaci značky.

Čtyři mechanici, tituly na běžícím pásu, vyloučení i vítězný návrat. To je příběh Toyoty v rallye Čtyři mechanici, tituly na běžícím pásu, vyloučení i vítězný návrat. To je příběh Toyoty v rallye Prohlédněte zde

"Japonský automobilový průmysl bude nepochybně úspěšný na trhu s osobními vozy," přesvědčoval. "Aby k tomu však došlo, musí se výrobci účastnit závodů a soutěží, kde otestují vytrvalost a výsledky svých automobilů a ukáží jejich možnosti. Soupeření urychluje rozvoj a vyvolává emoce milovníků motorismu."

Toyoda krátce na to zemřel, takže už neviděl, jak se jeho vize naplňují. Sportovní ambice Toyody naplnil jeho bratranec a nástupce, Ejdži Toyoda. Nový prezident společnosti měl nepochybně zásluhu na zvýšení obratu firmy díky expanzi na nové trhy. Navíc věnoval mnoho pozornosti účasti Toyoty ve sportovních podnicích, kterou vnímal jako šanci na rychlý technický rozvoj a efektivní propagační nástroj.

Toyopet Crown Deluxe - Toyota (1957  Round Australia Trial) Trať Round Australia Trial v roce 1957. Foto: Toyota

Když se japonský konzultant v Austrálii obrátil na tokijské ministerstvo zahraničí s prosbou, aby se tamní výrobci aut zúčastnili Round Australia Trial, nejslavnějšího závodu jižní polokoule, Ejdži Toyoda okamžitě zareagoval. Podpořil ho také ředitel prodejního oddělení Šotaro Kamija. "Budeme-li se bát porážky, nedosáhneme pokroku," prohlásil tehdy.

Volba byla jasná, do soutěže vyrazil Crown 

Při výběru modelu, který by se měl zúčastnit takovéhoto podniku, neměla Toyota moc možností. Crown se pro to dokonale hodil, neboť byl od samého počátku koncipovaný s myšlenkou na provoz na japonských cestách tvořených prakticky výhradně nezpevněnými komunikacemi plnými výmolů.

Round Australia Trial byl velmi náročný 19denní závod kolem dokola kontinentu. Pouze pět procent trasy bylo vytýčeno na asfaltových cestách. Ve své době byl australský podnik považován za nejtěžší na světě.

Toyota na start postavila tovární, lehce upravený Crown. Automobil byl vybaven náhradními díly, kanystry s vodou a palivem. O vozidlo se staralo zvláště k tomuto účelu zřízené oddělení firmy Toyota Technocraft, které zodpovídalo za výrobu karosérií. Sportovní oddělení dostalo název Toyota Sports Corner, zkráceně Tosco. Postupně se nepočetný tým rozšířil a stala se z něj firma Toyota Racing Development.

Toyopet Crown Deluxe - Toyota (1957  Round Australia Trial) Do Austrálie zamířila soutěžní Toyota lodí. Foto: Toyota

K účasti v závodu Toyota vyslala dva mechaniky z továrny. Byli to Kunio Kaminomura a Kudžiro Kondo. K nim se připojil Australan Lindsay Hedley. Japonští řidiči neměli žádné sportovní zkušenosti, nedostali také žádnou podporu v podobě zázemí mechaniků nebo doprovodných vozidel. Všechny problémy museli řešit sami na místě.

Z dnešní perspektivy by taková situace byla důvodem k velkým obavám, nicméně z fotodokumentace vyplývá, že australský závod představoval pro tyto odvážlivce velké dobrodružství, které jim přineslo mnoho radosti.

Na Round Australia Trial 1957 startovalo 86 vozů, do cíle jich ale dorazilo jen  52. Samotná Toyota Crown patřila mezi ty úspěšné, v celkovém pořadí zaujala 47. místo a byla třetí ve třídě zahraničních aut. Prokázala značnou spolehlivost a celou trasu urazila bez větších technických problémů.

Z Austrálie až na nejvyšší světová pódia

Toyopet Crown Deluxe vešel do historie jako první japonský vůz, který se představil v mezinárodním automobilovém závodě. Akce Toyoty měla v Japonsku tak pozitivní ohlas, že ostatní japonští výrobci cítili povinnost vydat se v jejích stopách.

Legendární švédský skok ovládl ford z českých dílen, v cíli se ale nejvíc radoval Fin v brýlích Legendární švédský skok ovládl ford z českých dílen, v cíli se ale nejvíc radoval Fin v brýlích Prohlédněte zde

Následující rok postavil Nissan v Round Australia Trial speciál Datsun 1000, zatímco Toyota rozšířila počet posádek na tři. Současně si začala razit cestu i doma, když vyhrála první oficiální silniční závod Toyota - Yomiuri Round Japan Rally 1958. I zde startoval Crown. Tentokrát vůz řídili manželé Jukijašu a Misako Togovi. Později se Togo stal prezidentem společnosti Toyota USA.

Australskou výzvou začala cesta Toyoty na rallyové výsluní, v níž pokračuje od letošní sezony znovuzrozený tovární tým japonské značky. A vůbec si nevede špatně, Jari-Matti Latvala vyhrál Švédskou rallye a po čtyřech odjetých podnicích mu v průběžném pořadí světového šmpaionátu patří druhá příčka.

reklama