reklama

Největší rallyový úspěch Toyoty v tomto miléniu vybojovali Finové se "škodováckými geny"

Vítězný Esapekka Lappi a třetí Juho Hänninen (druhý a třetí zleva) slaví společné pódiové umístění v cíli Finské rallye. Vítězný Esapekka Lappi a třetí Juho Hänninen (druhý a třetí zleva) slaví společné pódiové umístění v cíli Finské rallye. autor: Toyota Motorsport
Na velkém úspěchu Toyoty ve Finské rallye má svoji pečeť i tým Škoda Motorsport. Vítězný Esapekka Lappi i třetí Juho Hänninen si svá "učňovská soutěžácká léta" odbyli právě ve voze z Mladé Boleslavi.

Jyväskylä - I když finští piloti rallye Esapekka Lappi a Juho Hänninen už patří do dvou různých soutěžáckých generací, jedno protagonisty největšího úspěchu Toyoty v MS rallye od Číny 1999 spojuje: vítěz i třetí muž v hodnocení víkendové Finské rallye začali sbírat první vavříny mezi elitou za volantem vozu značky Škoda.

Lappi si ve Finské rallye dojel pro premiérové vítězství Lappi si ve Finské rallye dojel pro premiérové vítězství Čtěte zde

Mezi trofejemi nechybí ani ta ze Zlína

36letý Hänninen se po třech letech v Mitsubishi a zisku titulu vicemistra světa v hodnocení šampionátu produkčních vozů stal továrním pilotem českého týmu. Mimo jiné  i spolu s Janem Kopeckým bojoval pět let v seriálu IRC i jeho nástupci ERC (tedy ME v rallye).

V tovární Fabii S2000 vyhrál deset podniků těchto šampionátů, včetně zlínské "Barumky" v sezoně 2012. Už o rok dříve se stejným vozem a v režii Škody, leč v barvách Red Bullu, zvítězil v hodnocení slabší třídy MS v rallye SWRC.

Od roku 2012 se rodák z východu Finska snažil prosadit mezi elitou WRC. Vystřídal vozy  Ford i Hyundai, ale až v neděli za volantem Toyoty Yaris WRC se poprvé v životě postavil na stupně vítězů v absolutním pořadí soutěže MS v rallye.

Juha Hänninen a jeho škodovka Juho Hänninen ve Fabii S2000. Foto: Aktuálně.cz

"Samozřejmě jsem usiloval o druhé místo, ale udělali jsme pár chyb. Jsem i tak šťastný, že jsem se poprvé ve své kariéře vyšplhal na stupně vítězů. Za to děkuji celému týmu i tomuto úžasnému vozu," uvedl Hänninen, který za druhým Elfynem Evansem s Fordem zaostal o pouhých šest desetin vteřiny.

Ve znamení kódů: od S2000 přes R5 do WRC

Šťastný vítěz domácí soutěže Lappi je sice o deset let mladší než Hänninen, ale i jemu soutěžácký osud vyměřil cestu vzhůru přes Mladou Boleslav. Talentovaný jezdec se stal továrním pilotem Škody v roce 2013. To se ještě "potkal" s Fabii S2000, ale už v další sezoně patřil mezi vyvolené jezdce nového speciálu Fabia R5. S ním získal před třemi lety titul mistra Evropy.

Škoda Fabia R5: Esapekka Lappi Esapekka Lappi v továrních barvách Škody Motorsport. Foto: Škoda Motorsport

Vyhrál i šest soutěží v rámci hodnocení WRC2 (jednu předtím už ve Fabii S2000) a loni se stal dokonce světovým šampionem této kategorie. S vozem slabší specifikace přitom celkem šestkrát pronikl do bodované desítky soutěži MS.

Jenže ani rodák z Pieksämäki nebyl hluchý k volání světa elitních vozů WRC a letos se přidal k tovární Toyotě, jež ve světovém šampionátu debutuje po dlouhé pauze.

V našlapaném týmu vedeném čtyřnásobným mistrem světa Tommy Mäkinenem však dostal šanci až v šestém podniku sezony - v Portugalsku z toho byl hned bod za desáté místo. Po čtvrté pozici v Itálii přišel nedělní triumf, díky němuž se Lappi stal patnáctým mužem ze země Suomi na piedestalu soutěže světového šampionátu.

"Obvykle na emoce moc nedám, ale toto je prostě senzační. To byla rallye. Ani ve snu bych si nepředstavoval podobný výsledek, takže je to ohromné překvapení," řekl jinak chladný Fin.

Severská legie nemá konce

Dvojicí Lappi, Hänninen ovšem výčet  "severského inkubátoru" v barvách Škody zdaleka nekončí. Vždyť letos bojuje úspěšně o titul mistra světa WRC2 Lappiho nástupce Pontus Tidemand ze Švédska.

A je tu ještě Andreas Mikkelsen, což  je ovšem trochu jiný případ. Tento po čertech rychlý Nor seděl ve Škodě už v roce 2009, to byla ještě Fabia WRC.

Rallye Monte Carlo 2017: Andreas Mikkelsen, Škoda Fabia R5 Andreas Mikkelsen při návratu za volant Škody v letošní Rallye Monte Carlo. Foto: Škoda Motorsport

Pak se pod křídly Volkswagenu dvě sezony "učil" ve Fabii S2000 a od roku 2013 byl členem téměř neporazitelného továrního týmu VW. S Polem WRC vyhrál tři soutěže MS a třikrát obsadil bronzový stupínek v konečném hodnocení MS.

Jenže stále teprve 28letý soutěžák nejvíc doplatil na překotný odchod německé značky ze světového pódia a na rozdíl od Sébastiena Ogiera a Jariho-Matti Latvaly nedokázal včas získat místo v některém z továrních týmů.

Na skok se vrátil za volant Škody do WRC2 (dvě ze tří soutěží vyhrál) a nakonec se uchytil u Citroënu. Zde odjel zatím soutěže v Itálii a Polsku a čeká na další šanci…

reklama