reklama

Dekáda Red Bullu ve formuli 1. Roky jako na houpačce, od touhy přes vítězství až po frustraci

Sebastian Vettel se stal zosobněním zlaté éry Red Bullu. Po jeho odchodu začala v Milton Keynes nová éra. Sebastian Vettel se stal zosobněním zlaté éry Red Bullu. Po jeho odchodu začala v Milton Keynes nová éra. autor: Reuters
Nedělní Velkou cenou Abú Zabí se završilo deset let působení stáje Red Bull ve formuli 1. Za tu dobu toho tým prožil hodně: těžké začátky plné zklamání, čtyři roky absolutního kralování i letošní nejistotu kolem další existence

Milton Keynes - Deset let. Je to ve formuli 1 dlouhá, nebo kráká doba? Pro tým Red Bull, jenž touto sezonou završil první dekádu svého působení v šampionátu, to určitě nebylo nudné období.

Po čtyřech letech dřiny přišly čtyři roky na samotném vrcholu, které vystřídaly dva roky citelné stagnace. A co bude dál? To v továrně Mliton Keynes ještě tak před týdnem úplně nevěděli

U kolébky stál šampion Stewart

Vzato do důsledků, tak historie stáje začíná už roku 1996. To se trojnásobný mistr světa Jackie Stewart se synem Paulem rozhodli založit stejnojmenný tým formule 1. Po dvou letech, během nichž Johnny Herbert vyhrál jednu Velkou cenu, Skotové celou firmu prodali Jaguaru.

Johnny Herbert ve vítězné GP Evropy 1999:

Jenže dceřiná značka Fordu v F1 doslova vyhořela, takže se americký koncern před sezonou 2005 tuto "drahé hračky" velice rád zbavil.

Rakouský nápojový miliardář Dietrich Mateschitz měl šťastnou ruku, když hned na začátku jako šéfa angažoval Christiana Hornera. Bývalý pilot "školních formulí" začal budovat výborně fungující tým, v němž exceloval především šéf-inženýr Adrian Newey.

Ovšem nikdo učený z nebe nespadl, takže sice poprvé se na stupních vítězů objevil Mark Webber už v Monaku 2006,  ale na první vítězství si ambiciózní stáj musela počkat další tři roky.

Vrchol přišel s Vettelem

Rázný vstup Red Bullu mezi elitu se kryje s příchodem Sebastiana Vettela z "dceřiné" stáje Toro Rosso. Tu si Mateschitz pořídil rok po "áčku", když koupil italskou stáj Minardi rok po svém vstupu do světa Grand Prix.

Mladý Němec se v Toro Rossu otrkal, vyhrál pro něj dosud jedinou Grand Prix a už svůj třetí závod za volantem Red Bullu, Grand Prix Číny 2009, proměnil ve vítězství. Triumf  modro-červených barev tehdy podtrhl druhým místem Webber.

Prví vítězství Red Bullu ve formuli 1:

Od té chvíle se s monoposty s vynikající aerodynamikou a výkonnými motory Renault muselo počítat. Následující čtyři sezony se Vettel stal mistrem světa a Red Bull vyhrál Pohár konstruktérů.

Mezi oběma jezdci sice panovala rivalita ne nepodobná vztahu mezi současnými suverény z Mercedesu F1 Lewsiem Hamiltonem a Nicem Rosebergem, ale na konečných výsledcích to nebylo znát.

Ze 77 Grand Prix, které se v letech 2009 až 2012 odjely, jich Red Bull vyhrál 41 - tedy více než 53 procent. V drtivé většině z nich stál na nejvyšším stupínku Vettel.

Není se čemu divit, že s každou následující sezonou rostla Webberova frustrace z toho, že o 11 mladším Němcem zase prohrál. Vedla k tomu, že na konci ročníku 2013 odešel z formule 1 do světa vytrvalostních závodů, kde letos coby tovární pilot Porsche slavil titul mistra světa.

Nové motory, nová výzva

Dalo by se říct, že Australan odešel právě v čas, protože nová pravidla - hlavně hybridní turba o objemu 1,6 litru - zasadila Red Bullu téměř smrtelnou ránu. Newey sice znovu doslova kouzlil s aerodynamikou. Jenže k čemu to, když se motory Renault proměnily z vítězných tahounů na nespolehlivé slabochy, jimž proti konkurentům chyběly desítky koňských sil výkonu.

Vettelovi navíc vyrostl v dalším Australanovi, Danielu Ricciardovi, více než zdatný konkurent. A byl to právě věčně usměvavý rodák Perthu, kdo převzal otěže lídra. Německý závodník poprvé po šesti letech ani jednou netriumfoval, zato Ricciardo si domů odvezl tři vítězné trofeje.

V té chvíli přišel čas na změnu i u Vettela, jenž loni podzim šokoval svět F1 zprávou, že odejde do Ferrari. Jak už se stalo u Red Bullu dobrou tradicí, nováček zle potrápil "starousedlíka". Rus Daniil Kvjat dokázal v této sezoně na body porazit Ricciarda.

Od Renaultu zase zpátky k Renaultu

Red Bull ovšem letos trápily úplně jiné věci. Mateschitz otrávený dominancí Mercedesu a problémy s motory Renault začal vyhrožovat tím, že oba týmy ukončí činnost. A nebo sis aspoň najdou nové dodavatele motorů.

Zatímco Toro Rosso nikoho neohrožovalo a jeho zástupci se dohodili s Ferrari na dodávce o rok starší specifice agregátů z Maranella, Horner chodil od jedněch dveří ke druhým s nepořízenou.

Mercedes mu odmítl poskytnout svoje motory, protože by díky výborné konstrukci vozů mohly rázem ohrozit suverénní postavení "Stříbrných šípů". U Hondy uplatnil veto její zatím monopolní zákazník, tým Mercedes. A Ferrari prohlásilo, že si koncem září Red Bull vzpomněl opravdu hodně pozdě.

Takže podle hesla "Co jsme si, to jsme si", se Red Bull pokorně vrátil k Francouzům a i v příštím roce nasadí motory Renault. Na 99 procent jako jediný z celého startovního pole.

"Ve hře toho bylo moc na to, abychom mohli týmy Red Bull a Toro Rosso zrušit. Dietrich Mateschitz investoval do formule příliš mnoho peněz, takže chce vidět svůj tým znovu v oslnivé formě," uvedl Horner pro britský Autosport během víkendové Velké ceny Abú Zabí.

V Milton Keynes se dokázali zatím dříve či později vypořádat se všemi úskalími, takže není vyloučeno, že si zase brzy na trofeji pro vítěze Grand Prix formule 1 přečteme na štítku jméno týmu Red Bull.

reklama