reklama

Schumacher končí, o titul ale budou v Japonsku bojovat jiní

Největší favorité na titul: vlevo Vettel a uprostřed Alonso. Největší favorité na titul: vlevo Vettel a uprostřed Alonso. autor: Reuters
Oddělit zprávy z Japonska od Michaela Schumachera a jeho druhého konce ve formuli 1 jde momentálně těžko...

Suzuka – Oddělit zprávy z Japonska od Michaela Schumachera a jeho druhého konce ve formuli 1 jde momentálně těžko, pravdou ale zůstává, že ačkoliv legenda motosportu mává sbohem, na boj o titul jeho loučení vliv nemá.

Sedminásobný světový šampión a krotitel ambicí soupeřů na přelomu tisíciletí (a v jeho počátku), kdy vyhrál pět titulů v řadě a se soupeři si dělal, co chtěl, totiž po svém comebacku v roce 2010 za necelé tři roky nevyhrál ani jeden závod.

Částečně svou vinou, částečně vinou nespolehlivého vozu Mercedes. V patnáctém závodě letošní sezóny se tak „Schumi“ krčí až na dvanácté pozici pořadí MS a tak asi těžko někoho mohla překvapit jeho slova o ztrátě motivace.

Ostatním ale motivace nechybí

Ta ale rozhodně nechybí jeho krajanu a obhájci titulu Sebastianu Vettelovi. Ten sice letos nezáří jako v posledních dvou letech, přesto je stále ve hře o titul a s ohledem na silnější (ale méně spolehlivý) monopost Red Bull oproti italskému vzpínajícímu koni, kterého sedlá Španěl Fernando Alonso, nejsou jeho naděje na zlatý hattrick zrovna malé.

Zvláště, když naposledy v Singapuru mladý německý dravec dominoval, i když mu k triumfu pomohlo selhání převodovky na voze od startu vedoucího Lewise Hamiltona. „Okruh v Suzuce miluji. Má skvělé zatáčky a fantastické fanoušky. Opravdu se sem vždy moc těším,“ uvedl Vettel, který má v Japonsku úchvatnou bilanci.

Startoval zde třikrát, třikrát vyhrál kvalifikaci, v letech 2009 a 2010 pak i závod. Jenže právě v první části poslední věty se skrývá největší rozdíl před Suzukou v posledních třech letech a letos. Red Bully kvůli zakázaným foukaným difuzorům ztratily ze své dominance především v kvalifikacích.

Vettelovi chybí dominance v kvalifikacích

Loni Vettel s Webberem vyhráli 18(!) kvalifikací ze 19, z toho sám německý dravec patnáct. Bylo z toho jeho dvanáct vítězství (Webber vyhrál jednou) a devět z nich stylem start-cíl. Letos? Pouze tři Vettelovy vítězné kvalifikace a z nich jeden triumf plus další právě v Singapuru.

Faktor kvalifikace zmínil ostatně ve svém výhledu do zbytku sezóny pro deník Aktuálně.cz také expert formule 1 Tomáš Richtr. „Klíč v tom, zda Vettel obhájí titul je jednoznačně v kvalifikacích. Jestli se v nich nezlepší, bude to mít strašně těžké,“ řekl před dvěma týdny.

Kromě vedoucího Alonsa, který má letos nejvyrovnanější výsledky ze všech, když ze třinácti dojetých závodů (v Belgii se mu po hlavě projel hned po startu Romain Grosjean) skončil nejhůře devátý, třikrát vyhrál, v dalších osmi závodech dojel v elitní pětici závodníků, se musí Vettel dívat také pod sebe.

V Japonsku chtějí dominovat i McLareny

Stejně jako on, má totiž zamilovaný okruh v Suzuce také Brit Jenson Button na McLarenu (loni zde vyhrál), jehož přítelkyně se v zemi vycházejícího slunce narodila, a také Fin Kimi Räikkönen. Ten letos ještě nevyhrál závod, ale nenápadnými výsledky ve stylu Fernanda Alonsa se drží na třetím místě šampionátu.

„Tady vítězí dobré nastavení aerodynamiky auta kvůli rychlým průjezdům dlouhých zatáček. A to přesně sedí mému nynějšímu autu,“ prohlásil suše chladný Fin.

Pro soupeře to znamená, že s ním musí každopádně počítat. Včetně zatím čtvrtého Lewise Hamiltona, který od příštího roku nahradí v Mercedesu právě loučící se německou legendu Michaela Schumachera. Bude proto zajímavé sledovat, jakou techniku dostane do zbylých závodů britský pilot k dispozici od svého současného zaměstnavatele. A také, zda se dokáže Hamilton dostatečně do zbytku sezóny motivovat.

Hamilton bude stále bojovat z McLareny

Na Alonsa totiž po výpadku v Singapuru ztrácí 52 bodů, v kapse už jej navíc hřeje nová lukrativní smlouva od konkurence. Šéf McLarenu Martin Withmarsh ale o Hamiltonově loajálnosti nepochybuje. „Jak znám Lewise, tak bude chtít vyhrát posledních šest závodů, a tím i titul.“

A vzápětí se snažil rozptýlit i pochybnosti o tom kvalitě materiálu pro sedmadvacetiletého „zrádce“. „Budeme se snažit, aby se do konce sezóny Lewise už nepotkaly technické problémy jako naposledy,“ slíbil Whitmarsh.

Závod na japonské trati, která patří všeobecně mezi jezdci k těm nejoblíbenějším, startuje v neděli od 8:00 hodin a Aktuálně.cz vám jej samozřejmě nabídne v podrobné on-line reportáži.

Informační servis k Velké ceně Japonska:

Průběžné pořadí MS (po 14 z 20 závodů): 1. Alonso (Šp./Ferrari) 194 b., 2. Vettel (Něm./Red Bull) 165, 3. Räikkönen (Fin./Lotus) 149, 4. Hamilton (Brit./McLaren) 142, 5. Webber (Austr./Red Bull) 132, 6. Button (Brit./McLaren) 119, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 93, 8. Grosjean (Fr./Lotus) 82, 9. Pérez (Mex./Sauber) 66, 10. Massa (Braz./Ferrari) 51.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 297, 2. McLaren 261, 3. Ferrari 245, 4. Lotus 231, 5. Mercedes 136, 6. Sauber 101, 7. Force India 7, 8. Williams 54, 9. Toro Rosso 14.

Charakteristika okruhu v Suzuce, který bude dějištěm patnáctého závodu mistrovství světa formule 1:

Délka okruhu: 5,807 km
Délka závodu: 53 okruhů - 307,471 km.
Počet pravých zatáček: 10
Počet levých zatáček: 8
Počet odjetých Velkých cen: 22
Nejvíce vítězství: Michael Schumacher 6, Ferrari 7
Nejvíce pole position: Michael Schumacher 8, Ferrari 9
Nejrychlejší kolo v závodu: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2005: 1:31,540.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2006: 1:29,599 = 229,324 km/h.
Nejrychlejší závod: Fernando Alonso (Šp./Renault), 2006: 1:23:53,413 = 219,982 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2003 - Rubens Barrichello (Braz./Ferrari), 2004 - Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - Fernando Alonso, 2009 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2010 - Sebastian Vettel, 2011 - Jenson Button (Brit./McLaren)

reklama