Schumacher potvrdil, že po sezoně skončí

SportPlus, ČTK
10. 9. 2006 15:36
Monza - Pilot F1 Michael Schumacher potvrdil po vítězném závodě v Monze, že po této sezoně skončí svoji úspěšnou kariéru.
Německý Michael Schumacher ze stáje Ferrari slaví vítězství ve Velké ceně Itálie.
Německý Michael Schumacher ze stáje Ferrari slaví vítězství ve Velké ceně Itálie. | Foto: Aktuálně.cz

Pilot Ferrari vyhrál rekordních sedm titulů mistra světa a o osmý stále bojuje. "Už brzy bude můj život patřit jen rodině. Ale teď mi ještě mimořádně záleží na mistrovství světa," uvedl Schuamcherv oficiálním prohlášení .

"Dlouho jsem se rozhodoval a vím, že teď nastala ta správná chvíle - v Monze jsem závodil naposledy," prohlásil na tiskové konferenci po vítězném závodě Schumacher.

"Prožil jsem výjimečné období. Sport mi za 30 let dal hrozně moc. Musím také poděkovat své rodině, bez jejich podpory bych nikdy takových výsledků nedosáhl," poděkoval Schumacher svým blízkým.

Své díky směřoval Schumacher i všem spolupracovníkům. Vyjádřil se i k načasování oznámení o konci kariéry. Chtěl prý umožnit týmovému kolegovi Fellipe Massovi, aby se o své budoucnosti v týmu Ferrari mohl rozhodovat už po Schumacherově oficiálním vyjádření.

Německý jezdec triumfoval v nedělní Velké ceně Itálie a snížil vedení Fernanda Alonsa z Renaultu na dva body. Španěl v Monze kvůli poruše nedojel. Tři závody před koncem seriálu vede obhájce titulu už jen 108:106.

Na druhém místě skončil finský jezdec Kimi Räikkönen za volantem McLarenu, třetí byl Robert Kubica (BMW Sauber). Pro Poláka to byl první výsledek na stupních vítězů v jeho zatím velmi krátké kariéře v mistrovství světa.

Ferrari už Renault předběhlo v Poháru konstruktérů, v němž je po italském závodě o dva body lepší.

Schumacher triumfoval v domácím závodě své stáje už popáté a po šesté výhře v sezoně si vybudoval velmi dobrou pozici k tomu, aby svoji jedinečnou kariéru završil osmým titulem. K úspěchu před 80 000 nadšených tifosi mířil Schumacher poměrně záhy, už při první zastávce v boxech se dostal před Räikkönena, s kterým v sobotu prohrál boj o pole position jen o dvě tisíciny. 

Zato Alonsovi se v Monze lepila na paty smůla. Mistr světa nejprve nemohl kvůli prasklé pneumatice absolvovat celou finálovou část sobotní kvalifikace, navíc byl dodatečně odsunut z páté na desátou startovní pozici za to, že údajně neúmyslně brzdil při rychlém kole Massu. Alonsa rozhodnutí komisařů po protestu Ferrari velmi rozhořčilo, soupeř od něj nebyl prý blíž než sto metrů.

"Nepovažuji už formuli 1 za sport. Jestli tohle mělo být nějaké neúmyslné blokování, máme tu velký problém. Jak teď bude možné jezdit v budoucnu kvalifikaci?" rozčílil se před závodem. 

V něm pak dopil kalich hořkosti do dna, třebaže už při startu předjel čtyři jezdce. Po stíhací jízdě ale těsně před koncem závodu musel odstavit kouřící vůz nedlouho poté, co se při precizní druhé zastávce v boxech posunul o dvě pozice vpřed na třetí místo. 

"Samozřejmě jsem velmi zklamaný. Ale něco takového se stává. Teď mně, příště třeba někomu jinému," uvedl Alonso, na něhož se dnes Schumacher dotáhl i v počtu vítězství v sezoně. "Už jsem několikrát říkal, že mistrem světa se stane, kdo vyhraje víc závodů. Poslední tři závody to rozluští a v našich silách je zvítězit," dodal.

Téměř v šoku byl ze svého životního výsledku Kubica, který teprve před nedávnem nahradil v kokpitu exmistra světa Jacquesa Villeneuva. "Jsem pořádně zaskočený," přiznal na své premiérové tiskové konferenci s medailisty. "Bylo to těžké, pořád jsem musel odolávat útokům Massy a později i Alonsa. A přálo nám štěstí, jiní měli pech," řekl na adresu jmenovaných soupeřů.

Výsledky:
1. M. Schumacher (Něm./Ferrari) 1:14:51,975 hod. (prům. rychlost: 245,814 km/h), 2. Räikkönen (Fin./McLaren) -8,046, 3. Kubica (Pol./BMW Sauber) -26,414, 4. Fisichella (It./Renault) -32,045, 5. Button (Brit./Honda) -32,685, 6. Barrichello (Braz./Honda) -42,409, 7. Trulli (It./Toyota) -44,662, 8. Heidfeld (Něm./BMW Sauber) -45,309, 9. Massa (Braz./Ferrari) -45,955, 10. Webber (Austr./Williams) -1:12,602.
Průběžné pořadí (po 15 z 18 závodů): 1. Alonso (Šp./Renault) 108 b., 2. M. Schumacher 106, 3. Massa 62, 4. Fisichella 57, 5. Räikkönen 57, 6. Button 40, 7. Montoya (Kol./McLaren) 26, 8. Barrichello 25, 9. Heidfeld 20, 10. R. Schumacher (Něm./Toyota) 18.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 168, 2. Renault 165, 3. McLaren-Mercedes 97, 4. Honda 65, 5. BMW Sauber 33, 6. Toyota 30, 7. Red Bull 16, 8. Williams 10, 9. Toro Rosso 1.

Kontroverzní nejlepší muž historie

Německý jezdec Michael Schumacher ukončí letošní Velkou cenu Brazílie veleúspěšnou, ale také kontroverzní kariéru.

Rodák z německého Hürthu (3. 1. 1969) debutoval v F1 už v roce 1991, kdy jako nováček zazářil za volantem Jordanu ve Velké ceně Belgie. Ještě v témže roce přešel do první velké štace své kariéry - stáje Benetton.

Michael Schumacher v boxech v italské Monze.
Michael Schumacher v boxech v italské Monze. | Foto: Reuters

V jejích barvách si o rok později v belgickém Spa připsal první triumf v kariéře a sezonu 1992 skončil na výborném třetím místě. Na první titul si počkal dva roky a jeho získání je první kaňkou na Němcově kariéře.

Před poslední grand prix v Austrálii vedl o jediný bod před Damonem Hillem. Ve 35. kole se však s Britem srazil a titul měl v kapse. Šampionem se stal i v následující sezoně.

V roce 1996 začal Michael Schumacher psát jednu z nejslavnějších etap historie stáje Ferrari.

Od vedení italské automobilky dostal volnou ruku, aby si vytvořil vlastní tým. Jezdec měl ruku dobrou a stáj kolem Jeana Todta a Rosse Brawna se záhy vyšvihla mezi elitu.

Schumacher sahal po titulu už v roce 1997, ale 26. říjen tohoto roku je jeho největší ostudou. Ve Velké ceně Evropy v Jerezu, jíž šampionát končil, úmyslně sestřelil soka v boji o prvenství Jacquese Villeneuva. Před závodem je dělil pouhý bod v Němcův prospěch.

"Australský model" tentokrát nevyšel a pilot Ferrari byl za nefér počínání dodatečně vyloučen z celé sezony. Na třetí titul musel v barvách italské stáje čekat do roku 2000.

To ale začala velká série, kdy jako první v historii vyhrál pět ročníků MS za sebou a se ziskem sedmi titulů je absolutním králem 56leté historie formule jedna.

Michaela Schumachera čekají už jen tři velké ceny, čímž by zaokrouhlil počet startů na 250. Zatím vyhrál devadesát grand prix.

 

Právě se děje

Další zprávy