Divočák, vlastenec, nyní hrdina. To je Maldonado

Radek Vičík Radek Vičík
15. 5. 2012 5:00
Pastor Maldonado o víkendu šokoval vítězstvím ve VC Španělska
Venezuelský pilot Pastor Maldonado
Venezuelský pilot Pastor Maldonado

Praha/Barcelona – Do uplynulého víkendu měl Pastor Maldonado nálepku placeného jezdce, jehož v kokpitu drží jen tučné bankovní konto jeho mecenášů.

Venezuelský pilot ale při Velké ceně Barcelony šokoval celý svět. Nejdřív druhým místem v kvalifikaci, které se diskvalifikaci Lewise Hamiltona proměnilo v pole positon. Opak skvělou jízdou téměř bez chyb a nakonec tím, jak si ubránil pozici před dotírajícím Fernandem Alonsem.

„Jsem šťastný za svoji vlast a hrdý na to, že reprezentuju svoji zemi. Dostal jsem výborný vůz a závod od závodu jsme lepší,“ řekl Maldonado po životním úspěchu.

Nevypočitatelný soupeř Janiše a Charouze

O tom, že má 27letý rodák z Maracay talent, se vědělo od začátku jeho evropské anabáze. Ale ruku v ruce s ním šly také nepříjemné vlastnosti. Maldonado byl nevypočitatelný, divoký a někdy až šílený. Trochu tím připomínal Nelsona Piqueta mladšího. Ten je také neuvěřitelně rychlý, ale často chybuje.

Naštěstí Venezuelana nenutil nikdo úmyslně  bourat, takže postupně stoupal žebříčkem povinných nižších formulí. Italská Formule Renault, pak v té samé zemi národní šampionát F3000.

V něm se roku 2005 utkal také s Jaroslavem Janišem a Janem Charouzem. Zatímco čeští jezdci absolvovali téměř celý seriál a skončili na druhém (Janiš) a jedenáctém místě (Charouz), budoucí pilot formule 1 se svezl jen čtyřikrát. Na malém venkovském okruhu v Magione dokonce vyhrál.

Titul, který prohrál u soudu

Ale Maldonado samozřejmě mířil výš. Přišla Světová série Renauilt, v níž hned první rok sahal po titulu. Přišel o něj jen kvůli diskvalifikaci v Misanu. O první místo přišel kvůli technickým nesrovnalostem. Soudní tahanice trvaly až do ledna 2007, kdy byl protest stáje Draco Racing definitivně zamítnut.

Jenže to už měl venezuelský pilot jiné starosti. Začala se psát další důležitá část kariéry, účast v GP2. V závodech mladých nadějí měl pilot zaštiťovaný státním ropným koncernem PDVSA raketový start. Hned první rok vyhrál v barvách Trident Racing ostře sledovaný závod v Monaku. Jenže v závěru sezony si zlomil zápěstí a bylo po nadějích na titul.

Rok co rok měnil týmy, až konečně sezona 2010 přinesla toužebně očekávaný první velký životní úspěch. Vítězství v GP2 za Rapax bylo spolu se státní podporou ideální vstupenkou mezi elitu formule 1.

Dvojnásobný hrdina z Barcelony

Od prvních kol za volantem williamsu musel Maldonado snášet úšklebky a nálepku placeného jezdce. Za 11 milionů dolarů na sezonu to ale překousnul a snažil se jet, co se dalo. První s autem poháněným neslaným nemastným motorem Cosworth získal jediný bod a celkově se objevil na 19. místě pořadí jezdců.

Letos, kdy se sir Frank Williams po třinácti letech vrátil do lůna Renaultu, se už začalo blýskat na lepší čas. Nejdřív Maldonado vybojoval v Číně čtyři body za osmé místo, aby v neděli odpoledne vybuchla v Barceloně bomba. Tedy jen obrazně. Vlastně, jak se to vezme…

Hodinu po senzačním prvním vítězství pilot z Venezuely v historii F1 vzplál v boxech Williamsu požár. Pastor Maldonado se v té chvíli podruhé během dne ukázal jako hrdina. V hořícím boxu popadnul na záda svého 12letého synovce a vynesl ho ven.

Doufejme, že to nebylo špatné znamení a že nový hrdina Jižní Ameriky neřekl poslední slovo. Talentu má na rozdávání a teď se k tomu snad konečně přidružila i kvalitní formule.

„Nejsme teď zrovna ten nejkvalitnější tým, ale ve voze se cítím výborně. Kdykoliv můžeme vyhrát,“ věří pilot Williamsu.

 

Právě se děje

Další zprávy