Šok pro F1: Seriál opouští Toyota. Znovu kvůli krizi

Sport Sport, Red Spo, ČTK
4. 11. 2009 7:50
Toyota končí ve F1 kvůli snižování výdajů
Toyota od roku 2002 nikdy nevyhrála
Toyota od roku 2002 nikdy nevyhrála | Foto: Reuters

Tokio - Formule jedna přišla o další japonskou stáj. Seriál rychlých kol opouští největší světový výrobce automobilů Toyota, která odchází v souvislosti se zpomalením světové ekonomiky.

Japonský tým působil v šampionátu od roku 2002 a loučí se s šampionátem bez vítězství v Grand Prix.

Informaci potvrzující odchod, o němž se dosud jen spekulovalo, přinesla japonská média, vedení automobilky ji potvrdilo na tiskové konferenci.

"V souvislosti se současným ekonomickým prostředím nemáme jinou možnost než skončit ve formuli jedna. Bylo to pro naši společnost velmi bolestné rozhodnutí," uvedl prezident Toyoty Akio Tojoda.

Toyota je tak druhým japonským automobilovým gigantem, jenž během jednoho roku končí kvůli krizi ve formuli jedna. Loni v prosinci oznámila odchod Honda, která se přetransformovala v Brawn GP, nejúspěšnější tým této sezony.

V průběhu sezony navíc oznámilo svůj konec BMW.

Čtěte také: BMW zvažuje, co bude s týmem F1. Osud je nejasný

Podle agentury AP se Toyota snaží snížit výdaje kvůli výrazné ztrátě v hospodaření v posledních šesti měsících, jehož výsledky má zveřejnit ve čtvrtek. Ve finančním roce, jenž skončil letos v březnu, zaznamenala firma nejhorší ztráty v historii.

Toyota svým rozhodnutím následuje několik japonských společností, které se už kvůli snaze ušetřit rozloučily s motorsportem dříve. Ještě před touto sezonou skončily v mistrovství světa v rallye Subaru a Suzuki.

Svůj odchod na konci roku 2010 oznámil v pondělí také výrobce pneumatik Bridgestone. V červenci navíc odřekl pořádání Velké ceny F1 v příštím roce okruh ve Fudži, který patří právě Toyotě.

Čtěte dále: Formule přijde o jediného dodavatele pneumatik

Toyota Racing, považovaný za tým s jedním z největších rozpočtů ve formuli jedna, působil v prestižním seriálu osm let.

Jeho nejlepší výsledky přišly v roce 2005, kdy Ital Jarno Trulli dojel druhý v Malajsii a Bahrajnu a stáj obsadila celkové čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

Navzdory slibnému startu do této sezony, kdy v úvodních čtyřech závodech dosáhli jezdci Toyoty na tři pódiová umístění, skončila stáj v celkovém hodnocení pátá.

Piloty týmu byli v posledních dvou ročnících Trulli a Němec Timo Glock, kterého po jeho zranění v kvalifikaci v Suzuce nahradil pro poslední dvě Grand Prix sezony Japonec Kamui Kobajaši.

 

Právě se děje

Další zprávy