reklama

Závodní tahače se promění v laboratoř. Pojedou na palivo z rostlinného oleje

Tým Buggyra Zero Mileage Racingse připravuje na novou sezonu ME tahačů na okruzích. Tým Buggyra Zero Mileage Racingse připravuje na novou sezonu ME tahačů na okruzích. autor: Buggyra
I když dieselové motory o objemu dvanáct a půl litru nejsou zrovna snem ekologů, vedení evropského šampionátu tahačů na okruzích se snaží snížit dopady závodění na životní prostředí a zároveň otestovat nové technologie. V letošní sezoně tak největší závodní vozy kontinentu pojedou poprvé v historii na ekopalivo.

Slůvko "eko" v tomto případě znamená, že veškeré motorové palivo závodních tahačů vyráběné hydrogenací (HVO) bude pocházet z obnovitelných zdrojů.

Mičánkova stáj exkluzivních vozů Lamborghini se rozrostla, už má 1860 koní Mičánkova stáj exkluzivních vozů Lamborghini se rozrostla, už má 1860 koní Čtěte zde

"Naším cílem je posunutí šampionátu na další úroveň, chceme, aby se truck racing stal vůdčí platformou pro udržitelné technologie, a to nejen v oblasti závodění," vysvětlil ředitel Evropské asociace závodních tahačů (ETRA) Georg Fuchs.

Jako zdroj pro zpracování bude využit olej lisovaný z rostlin. "Na toto téma jsme vedli s naším akcionářem, partnery i FIA dlouhé debaty. Loni nás sice pandemie přibrzdila, o to větší radost máme z toho, že již v této sezoně předvedeme hmatatelné výsledky našeho úsilí," dodal Fuchs.

Nové palivo není jen technickou hříčkou, ale na závodních okruzích se má prověřit jeho použitelnost v běžném provozu kamionové přepravy. "Pokud se ukáže spolehlivé fungování biopaliva v extrémních podmínkách závodů tahačů na okruzích, budeme snáze přesvědčovat nejen fanoušky o nezbytnosti zavádění nových technologií," míní německý manažer.

Český tým Buggyra Zero Mileage Racing změnami zaskočen nebyl. "Pracujeme na 'zelených technologiích' docela dlouho," uvedl šéf komunikace Jan Kalivoda.

K tomu, aby takové ostré testy mohly probíhat, je třeba hlavně doladit závodní kalendář pro novou sezonu. Ta loňská se kvůli koronavirovým opatřením smrskla jen na dva závody, takže nemohl být vyhlášen evropský šampion.

První cestou je dohoda mezi promotérem šampionátu ETRA, jeho vlastníkem ADAC Mittelrhein a FIA ohledně pořádání evropského šampionátu v letech 2021-2025.

"Pro nás je teď nejdůležitější začít závodit. Máme stoprocentní jistotu, že se v létě pojede Nürburgring, stane se tak i při eventuálním zákazu vstupu diváků. Totéž by mělo platit i v případě Mostu. Na druhou stranu všichni věříme, že na konci léta pandemická situace připustí účast diváků," dodal Kalivoda.

O místo v kalendáři mají zájem i další tradiční okruhy ME, jako je maďarský Hungaroring, Jarama nedaleko Madridu či italské Misano. Tam ale bude rozhodovat aktuální místní epidemická situace.

Jeden ze dvou loňských závodů ME se jel v Mostě. Buggyra |  06:15
reklama