Je čas být chytrý, říká šéf týmu Enge. Řeší auta, spory s organizátory i to, kam s krabicí banánů

Radek Vičík Radek Vičík
19. 7. 2017 15:53
Jako dosud jediný Čech závodil ve formuli 1 a vyhrál ve své třídě slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Teď si Tomáš Enge zvyká na novou roli, v týmu Reiter Engineering se věnuje výchově budoucích hvězd závodních okruhů. Minulý víkend na Slovakia Ringu byl dokonce šéfem celé stáje, která ve vozech KTM X-Bow GT4 přijela závodit v rámci zónového šampionátu třídy GT4. "Starat se o jezdce i fungování celého týmu je nová výzva," řekl v boxech slovenské tratě v rozhovoru se zvláštním zpravodajem Aktuálně.cz, při kterém nejen rozdával rady mladým pilotům, ale z pozice šéfa týmu řešil i to, kam přijde krabice banánů.
Tomáš Enge radí jezdcům týmu Reiter Engineering při závodě na Sloviaka Ringu.
Tomáš Enge radí jezdcům týmu Reiter Engineering při závodě na Sloviaka Ringu. | Foto: Radek Vičík

Jak se cítíte po havárii z konce června, kdy jste si na okruhu Paul Richard v děsivé havárii během šestihodinovky zlomil dvě žebra?

Od nehody uplynuly tři týdny, takže se to už hojí. První týden byl peklo, teď už je to v pohodě a cokoliv uzvednu. Snažím se pořád netahat nic těžkého, ale když se třeba chci podívat během závodního víkendu na pneumatiky, musím je zvednout.

Těžké je šéfovat i závodit

Jaká je náplň vaší současné pozice v závodním týmu Reiter Engineering: Nevěnujete se už jen závodění, ale máte také na starosti mladé jezdce v rámci programu Reiter Young Stars…

Starám se o všechny jezdce, částečně o organizaci a částečně dál závodím. Kromě toho se starám i o závodní část týmu Reiter Engineering.

Teď na Slovakia Ringu v rámci závodů GT4 převažuje role mentora mladých pilotů?

Tento víkend jsem nahrazoval nemocného pana Reitera v roli šéfa týmu. Ale jinak je to z části organizace týmu, z části komunikace s organizátorem šampionátu a řešení různých problémů kvůli jezdcům nebo technice.

Na Slovensku měly vozy KTM v barvách Reiteru velké problémy s technickými komisaři a v obou závodech byly, byť zajížděly nejlepší časy, posunuty až na chvost startovního roštu. Jaké to je přejít náhle z pozice jezdce do role šéfa týmu, který řeší všechny takové zákulisní tahanice?

Je to úplně něco jiného (smích). Je to nové dobrodružství. To, co jsem zažíval na trati, je úplně něco jiného než to, s čím se potkáváte v zázemí. Už se nenervuju tím, jak projedu první zatáčku, co se v ní stane a jak v závodě pojedu. Teď se nervuju tím, aby byly vozy připravené, dojely do cíle - a pokud možno na co nejlepší pozici.

Vyzkoušel jste si závodění i šéfování závodního týmu, co je těžší?

Obojí je těžké.

A co vás baví víc?

Závodění jsem si užil, takže je čas být trošku chytrej (smích).

Nepřítel se jmenuje Braams

Na Slovakia Ringu byly vaše vozy v obou závodech odsunuty na chvost startovního pole, i když zajížděly nejrychlejší časy. Co s tím může člověk v pozici šéfa týmu udělat?

My máme jednoho velkého nepřítele. Je jím šéf evropských závodů GT4 Max Braams, který se od loňského roku snaží dělat všechno proto, aby tým Reiter a potažmo vozy KTM X-Bow GT4 neuspěly. Ale on si neuvědomuje, že tím hlavním šéfem není on. A ten má dobré vztahy s panem Reiterem.

Je to na osobní úrovni a zachází to do takových věcí, že Braams dělá chyby, na které doplácíme my a naši piloti, a nechce je přiznat. Nepřijme žádnou argumentaci. Tím pádem, když nemůžeme bojovat napřímo, budeme volit jiné prostředky tak, abychom dosáhli svého práva a eventuálního očištění našeho dobrého jména, které tím bylo poškozeno. Procházelo to celým víkendem a na úrovni velkých šéfů to bude pokračovat i v následujících dnech a týdnech.

V čem spočívají specifika aut GT4? Dá se říci, že to je taková výuková kategorie pro jezdce, kteří pak budou závodit v dnes tak populárních šampionátech sportovních vozů GT3?

Gé té čtyřky jsou daleko levnější sportovní nářadí než vozy GT3. Jejich dnešní cena je třikrát až čtyřikrát větší, než když třída GT3 startovala. A myslím si, že jako GT3 nahradily drahá auta specifikace GT1, tak brzy jejich roli převezme třída GT4. Jsou levější a vyrovnané. A fanouškům je jedno, jestli jsou o sedm vteřin na kolo pomalejší, hlavně když to budou zajímavé závody.

 

Právě se děje

Další zprávy