reklama

Asijské značky útočí na světové tituly: F1, okruhy i rallye

Piloti Toyoty slaví titul mistrů světa ve vytrvalostních závodech (WEC). Piloti Toyoty slaví titul mistrů světa ve vytrvalostních závodech (WEC). autor: Toyota Hybrid Racing
Toyota, Hyundai, Honda a nejnověji také Nissan to s návratem na výsluní myslí vážně a naplno se vrhly do bojů o světové tituly na okruzích či v rallye.

Praha - Doba, kdy se asijští výrobci kvůli vleklé ekonomické krizi stáhli z hlavních světových automobilových šampionátů, je ta tam. Toyota, Hyundai, Honda a nejnověji také Nissan to s návratem na výsluní myslí vážně a naplno se vrhly do bojů o světové tituly.

Zatím nejlépe se nová mise daří Toyotě. Japonci se po jedenáctileté pauze vrátili do světa sportovních vozů, kam je přilákala nová pravidla zvýhodňující hybridní motory. A právě hybridy jsou jedním z excelentních kousků japonských inženýrů a úspěšným prodejním artiklem mezi běžnými osobními vozy.

Audi konečně na lopatkách

Od začátku byla Toyota v MS ve vytrvalostních závodech (WEC) silným soupeřem doposud jasně kralujícího Audi. Německá automobilka však díky své spolehlivosti v předchozích dvou letech vždy triumfovala v MS i ve 24 hodinách v Le Mans.

To, že byly toyoty rychlejší, dokázali jejich jezdci zúročit až letos. Se speciálem Toyota TS040 Hybrid vyhráli pět z osmi závodů a získali titul jak mezi značkami, tak díky ex-pilotům F1 Anthony Davidsonovi a Sébastienovi Buemimu i mezi jezdci. Týmu se sídlem v Kolíně nad Rýnem ovšem opět unikl triumf v klenotu celé sezony, v Le Mans.

Ani to radost zástupců Toyoty nekalí. "Jsem nadšený, že po pouhých třech letech v šampionátu se značce Toyota podařilo vybojovat oba tituly. Zkušeností získaných v šampionátu WEC využijeme ve vývoji hybridních technologií, abychom mohli vyrábět ještě lepší automobily pro naše zákazníky na celém světě," uvedl po triumfu v Sao Paulu Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.

Obhajobu ale nebudou mít jeho zaměstnanci snadnou, protože k Audi a Porsche se jako další soupeř připojí značka Nissan.

Další japonský výrobce tak završí svoji kompletní "sadu" sportovních vozů, protože ať už vůz, nebo motor této značky najdeme od vozů třídy GT přes slabší prototypy LMP2 až po hybridní trojkolku DeltaWing, která letos jako vůbec první vůz absolvovala celý jeden okruh v Le Mans pouze na elektrický pohon.

Honda na dvou frontách

Do světa hybridů má nakročeno i Honda. Ta se po šesti letech vrátí příští sezonu do formule 1. Nebude to sice kompletní tovární tým, ale dodávka motorů pro McLaren není o nic méně prestižní záležitostí.

"Formule 1 je důležitou součástí naší strategie. A pro Hondu jsou důležitá vítězství," netají se svými ambicemi Jasuhisa Arai, šéf motorsportu japonské značky.

Touha Hondy po úspěchu jde zřejmě až tak daleko, že kvůli diskusím mezi jejími představiteli a bossy týmu McLaren stále vázne jmenování jezdecké dvojice pro příští sezonu F1.

Je téměř jisté, že do britské stáje přestoupí Fernando Alonso z Ferrari, ale o tom, zda s ním pojedou Jenson Button nebo Kevin Magnussen, se stále jedná.

Hondu tak čeká náročný boj na dvou frontách, protože od loňského roku má svůj vlastní tovární tým v MS cestovních vozů (WTCC). Svoji účast zatím proměnila v šest vítězných a loni také v titul světového šampiona značek.

Jenže s příchodem Citroënu žeň úspěchů skončila a v konečném hodnocení byl letos nejlepší Norbert Michelisz z Maďarska s netovárním strojem.

"Formule 1 a WTCC jsou dva zcela odlišné programy. Formule 1 je klíčová a vidíme to tak. Ovšem v cestovních vozech jsme nikdy neřekli, že to bude jen na dva roky," vysvětlil Arai strategii Hondy.

Hyundai chce svrhnout krále VW

Zatímco Japonci tvrdě útočí na okruhy, do jejich někdejšího hájemství ve světě automobilových soutěží se "vkradli" Korejci. Pro značku Hyundai je to už druhý pokus o úspěch v MS v rallye.

Poprvé to bylo na začátku tisíciletí s vozem Hyundai Accent WRC3, s nímž  Roman Kresta před deseti lety kvůli technické závadě nedokončil Rallye Monte Carlo. To už byl tovární program zastavený, protože vůz až na dvě čtvrtá místa ve světovém šampionátu nijak neoslnil.

To nový Hyundai i20 WRC si po nováčkovských problémech připsal už ve třetím startu "bednu", když Thierry Neuville skončil třetí v Mexiku. Po dalším Belgičanově bronzu v Polsku pak přišel vrchol sezony.

V Německé rallye vyhrál Neuville před týmovým kolegou Danielem Sordem. Hyundai se tak stalo jedinou značkou, která letos dokázala porazit absolutně kralující Volkswagen.

"V letošní sezoně jsme se hlavně učili, takže dosažené výsledky považuji za úspěch. Osobně jsem na náš mladý tým velmi hrdý. Počínaje debutem v Monte Carlu jsme se neustále zlepšovali a věřím, že v příštím roce dosáhneme ještě lepších výsledků," sdělil šéf stáje Michel Nandan.

To je ostatně přáním všech asijských výrobců, kteří teď světové okruhy a rychlostní zkoušky znovu berou útokem.

reklama