reklama

Tři sudičky neporazitelného mistra formule 1 Vettela

Radost v týmu Red Bull: zleva Dr. Helmut Marko, Mark Webber, Sebastian Vettel, Christian Horner a Adrian Newey. Radost v týmu Red Bull: zleva Dr. Helmut Marko, Mark Webber, Sebastian Vettel, Christian Horner a Adrian Newey. autor: Red Bull Racing - Clive Rose/Getty Images
Kdo stojí za úspěchem trojnásobného mistra světa formule 1 Sebastiana Vettela? Poznejte jeho

Praha - Stejně jako každá správná pohádková bytost, má i trojnásobný mistr světa formule 1 Sebastian Vettel za sebou trojici lidí, kteří se zasloužili o jeho úspěch.

Ale chyba lávky, nečekejte žádné sudičky, jsou to chlapi z masa a kostí.

Sebastian Vettel měl v dětství za idoly tři Michaely: Schumachera, Jordana a Jackson. Brzy ovšem zjistil, že zpíváním se neuživí a na basketbal mu pár desítek centimetrů chybí.

Rychlý doktor práv

Zůstala mu tak přisouzená kariéra závodníka. A měl štěstí, v roce 2004 se setkal se zkušeným lovcem talentů Helmutem Markem.

Bývalý pilot formule 1 a promovaný doktor práv přišel v roce 1972 při Velké ceně Francie o oko. Od té doby se věnoval roli manažera, jehož rukama prošli také jeho úspěšní krajané Gerhard Berger a Karl Wendlinger.

Od roku 1999 šéfuje programu Red Bullu pro výchovu mladých talentů. Vettel nebyl jeho první úspěch, do F1 už dostal třeba kolumbijského dravce Juana Pabla Montoyu.

Na Vettelovi bylo prý od začátku vidět, že má velké předpoklady být skutečným šampionem.

„Formulí BMW prošel jako nůž máslem, ale první polovinu premiérové sezony Formule 3 se trápil. Pak tým, i za Sebastianovy účasti, prošel radikální obnovou. To mi ukázalo, že je své práci opravdu oddaný,“ řekl Marko o počátcích spolupráce s nadějným pilotem, s nímž se teď potkává jako konzultant stáje Red Bull.

Šéf na správném místě

Vettelova kariéra postupovala jako nalinkovaná a po učednických létech F1 u BMW a Toro Rossa dostal v roce 2009 šanci přesednout do Red Bullu. Tam mu začal šéfovat Christian Horner, v jehož týmu Formule 3000 kdysi závodil Tomáš Enge a ve stáji GP nedávno také Josef Král.

Svého času nejmladší principál stáje F1 postupně vybudoval z bývalého Jaguaru perfektně šlapající hodinový stroj, který byl schopný vyprodukovat monoposty té největší kvality.

O tom se soupeři přesvědčili právě s příchodem Vettela. Mladý Němec společně s Markem Webberem vytvořil dvojici, která zůstala v Poháru konstruktérů od roku 2010 neporažena.

„Sebastian se nikdy nevzdává a za všech okolností dokáže být nejrychlejším mužem na okruhu. Letos znovu dokázal, jak moc ten titul chce. Věřím tomu, že jeho éra zdaleka neskončila,“ pochválil Horner svého svěřence.

Inženýr se srdcem závodníka

Hned v první sezoně u Red Bulllu dokázal Vettel do té doby paběrkující vůz dostat na druhé místo konečného hodnocení MS za nedostižného Jensona ButtonaBrawnem GP s dvojitým difuzorem.

Pak ovšem začal čarovat Adrian Newey, který do rakouské stáje přišel z prestižní pozice technického ředitele McLarenu. Muž, který v 90. letech minulého století navrhoval vítězné Williamsy, měl už politikaření ve Wokingu a rád změnil prostředí.

Nápojový král Dietrich Mateschitz údajně britskému inženýrovi platí 10 milionů dolarů ročně. Po počátečních letech tápání se mu investice bohatě vyplatila.

Newey totiž dokázal postavit sen každého pilota - rychlý vůz, který se ovšem může zároveň chlubit svojí spolehlivostí. I když Red Bull letos trápil systém KERS, jinak byly monoposty po technické stránce jistotou.

Expert na aerodynamiku dokázal využít svých rozsáhlých znalostí tak, že každý nový vůz měl jedinečný prvek, kterým předčil konkurenci.

Soupeři pravidelně na začátku sezony kroužili kolem Red Bullů, aby odhalili tajemství Neweyho nového zázraku. Pouze on a Ross Brawn z Mercedesu dokázal postavit vítězný monopost pro tři různé stáje.

„Když jsem do Red Bullu přišel, nebylo to úplně o konstrukci. Musel jsem vytvořit fungující strukturu výzkumu a získat lidi, kteří by nás dokázali posunout dopředu. Svým způsobem to byl risk, ale těší mě, že nám vyšel,“ řekl nadšený amatérský závodník, který si v roce 2007 splnil sen. Za volantem Ferrari F430 třídy GT2 absolvoval čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

reklama