reklama

V F1 jde o zdraví, hrozí bojkot nedělní Velké ceny

Felipe Massa byl jednou ze čtyř obětí defektů v Silverstone. Felipe Massa byl jednou ze čtyř obětí defektů v Silverstone. autor: Reuters
Britský okruh v Silverstone byl v neděli svědkem nejdramatičtějšího závodu nejen této sezony F1 i několik let nazpět. Jenže místo krásných soubojů kolo na kolo byly v hlavní roli explodující gumy.

Silverstone - Britský okruh v Silverstone byl v neděli svědkem nejdramatičtějšího závodu nejen této sezony formule 1 i několik let nazpět. Jenže místo krásných soubojů kolo na kolo byly v hlavní roli explodující gumy.  Situace je natolik vážná, že ve vzduchu je reálné ohrožení nedělní Velké ceny Německa.

Videa z defektů v Silverstone najdete ZDE

Británii měli defekt levé zadní pneumatiky celkem čtyři piloti. A jak přiznal ředitel závodu Charlie Whiting, ve chvíli, kdy na začátku závodu praskla už třetí guma, byla Velká cena Velké Británie jen kousek od přerušení.

„K vyvěšení červených chybělo opravdu málo. Pořadatelé, kteří po okruhu sbírali útržky gum, byli ohrožení,“ uvedl Whiting.

Jezdci mají strach

Strach o svoje zdraví mají pochopitelně i piloti. „Samozřejmě, že jsem si přál, aby na trať vyjel safety car. Ale ne za takových okolností. Bylo to jak ruská ruleta,“ postěžoval si Mark Webber, který se z patnáctého místa po startu propracoval na druhou pozici.

Opačný příběh si prožil Lewis Hamilton. Z vedoucí pozice ho sestřelila poškozená pneumatika a domácí miláček se s vypětím všech sil probojoval aspoň na čtvrté místo.

„Je to velký problém a musí s tím něco udělat. Někdo mohl bourat. Poprvé v kariéře jsem se bál pneumatik a toho, co se s nimi může stát. Není to jen o tom, jet vzhledem k nim ohleduplně, tohle je mnohem větší problém.,“ dodal pilot Mercedesu.

Pirelli zatím neví

Zástupci Pirelli byli v Silverstone zoufalí a nedokázali odpovědět, proč k takové sérii defektů došlo. Ale příčinu musí najít hodně rychle, už na středu je totiž svoláno jednání se šéfy Mezinárodní automobilové federace (FIA). Už v neděli navíc byli „na koberečku“ u prezidenta FIA Jeana Todta.

"Jako viníka můžeme už teď vyloučit nový způsob tmelení běhounu, který se poprvé použil právě v tomto závodě. Tento okruh má možná svá specifika, která výrazně ovlivňují fungování letošní specifikace našich pneumatik. Nechceme však spekulovat, a tak se budeme soustředit na sbírání důkazů a podnikání patřičných kroků, budou-li potřeba,“ řekl krátce po závodě Paul Hembrey, šéf motorsportu Pirelli.

Přízrak Indianapolis varuje

Pokud Pirelli nenajde příčinu problémů a jejich řešení, hrozí opakování blamáže z GP USA v Indianapolis.

Tam v roce 2005 odstartovala do závodu jen šestice pilotů obouvajících Bridgestone, protože gumy Michelin nebyly na americké trati bezpečné. Tentokrát je ovšem monopolním výrobcem Pirelli, takže na Nürburgringu by neměl kdo vyjet.

Více o podivném závodě v Indianapolis čtěte ZDE

„Existuje hrozba bojkotu, pokud týmy a jezdci nebudou přesvědčeni, že mohou závodit bezpečně.  Ale tohle my nechceme. Něčemu podobnému jsme čelili v Indianapolis a pro formuli 1 to nedopadlo dobře. Proto teď musíme všichni pracovat spolu. Není čas na někoho ukazovat prstem, je třeba najít nějaké řešení,“ řekl Martin Whitmarsh, šéf stáje McLaren.

reklama