reklama

Velké automobilky nechtějí do formule 1, hitem je Le Mans

Vozy Porsche, Audi i Toyota bojovaly v letošní ročníku WEC kolo na kolo. Vozy Porsche, Audi i Toyota bojovaly v letošní ročníku WEC kolo na kolo. autor: Toyota
Pro motoristické fanoušky na celém světě je stále číslem jedna formule 1. Ovšem automobilky postupně dávají přednost vytrvalostním závodům, jejichž nejslavnějším podnikem je 24 hodin v Le Mans.

Praha - Pro motoristické fanoušky na celém světě je stále číslem jedna formule 1. Ovšem automobilky postupně dávají přednost vytrvalostním závodům, jejichž nejslavnějším podnikem je čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans.

Ve světovém šampionátu vytrvalostních vozů (WEC), kam patří i Le Mans, budou v elitní třídě LMP1 příští rok soutěžit čtyři tovární týmy, což vyrovnává počet automobilek ve formuli 1 (Mercedes, Renault, prostřednictvím Ferrari také koncern Fiat Chrysler  a od příští sezony také Honda).

Jenže do WEC se přidaly tři nové značky od loňského roku. To F1 si před Hondou, jež se vrací po šestileté pauze, užila novou "fabriku" naposledy roku 2010. Když Mercedes koupil tehdejší stáj Brawn GP.

Už z těchto stručných čísel vyplývá, že vytrvalostní závody zažívají boom, zatímco formule 1 z hlediska největších světových výrobců automobilů stagnuje.

Giganti vsadili na vytrvalost

Stačí se jen podívat, kde mají své ty dva největší. Japonská Toyota loni ve WEC debutovala a letos už má tituly světových šampionů značek i jednotlivců. Byl to její první titul od triumfu v MS v rallye před 15 lety.

Koncern VW rok co rok vyvrací fámy o svém vstupu do světa Grand Prix, zatímco v Le Mans měl letos vedle Audi už druhou tovární stáj - Porsche.

Paradoxem je, že to, co dusí formuli 1, právě svět sportovních vozů činí v očích bossů hlavních světových výrobců osobních vozů atraktivním. Zatímco hybridy ve formuli 1 příliš nenadchly fanoušky svým zvukem a účetní týmů svojí cenou, ve WEC jde o souboj několika různých koncepcí.

Nafta versus benzin

Audi už léta v Le Mans vítězí svojí spolehlivostí kombinovanou s naftovým motorem doplněným systémem rekuperace energie od jedné z divizí Williamsu, jeho dva hlavní rivalové vsadili na "klasiku".

Toyota má benzinový osmiválec doplněný hybridním pohonem předních kol s použitím kondenzátoru.

To Porsche nasadilo dvoulitrové čtyřválcové turbo doplněné "tradičním" bateriovým systémem známým ze současných osobních vozů s hybridním pohonem. I tato koncepce slaví úspěch a letošní nováček v MS vyhrál poslední závod sezony.

Byl to první triumf Porsche ve světovém vytrvalostním šampionátu od roku 1989. Tady ale musíme připomenout, že německá značka v 90. letech ještě čtyřikrát vyhrála v Le Mans, ale to už se nezávodilo o světové tituly.

Tituly ve slevě

Kromě testů nových technologií v extrémních podmínkách, s nimiž se formule 1 nemůže rovnat, je to ještě jeden důležitý fakt. Peníze. "Titul mistrů světa jsme získali s ani ne čtvrtinovým rozpočtem oproti našemu týmu formule 1," uvedl na nedávném autosalónu v Essenu manažer Toyoty Motorsport pro obchodní rozvoj Sebastian Janssen.

Toyota závodila ve formuli 1 v letech 2002 až 2009, ale za údajných 450 milionů USD ročně nevytěžila ze 140 startů jediné vítězství, maximem bylo několik druhých míst.

Teď má největší světový producent hybridních osobních vozů velmi rychlou pojízdnou laboratoř a navíc marketinkovou zbraň v podobě jedno z pouhých pěti titulů mistra světa v automobilových disciplínách.

Navíc na plakátech v showroomech Toyoty vypadá lépe, že japonská značka porazila v přímém souboji Porsche a Audi, než u Mercedesu konstatování "porazili jsme Red Bull".

Asi právě proto šéf Daimleru (mateřské firmy Mercedesu) Dieter Zetsche svolává své velké německé rivaly do F1: "Když hovoříme o sektoru prémiových aut, tak s Audi a BMW máme dohromady 80 % světového prodeje. Samozřejmě si velice vážíme Red Bullu a Ferrari a dalších stájí, ale přesto bychom velmi rádi uvítali další výrobce."

Čtvrtým do party je Nissan

Ve chvíli, kdy světová ekonomika stagnuje, si pak velcí výrobci rozmyslí, kam investují své peníze. A také je zajímá poměr cena-výsledek. Ten si jako výhodný spočítali u Nissanu.

"Chválíme Mezinárodní automobilovou federaci a promotéra ACO za skvělou práci s nastavením správných pravidel. LMP1 nejsou jen závody v síle - každý z našich rivalů zvolil jiné technologické řešení a my uděláme to samé. Nechceme postavit vůz, který by byl dalším Audi, Porsche nebo Toyotou. Naším cílem je udělat něco trochu jiného," vysvětlil viceprezident Nissanu Andy Palmer přístup japonské společnosti.

Zdá se tedy, že příští rok se budou po Le Mans, Silverstone nebo třeba japonském Fudži prohánět čtyři vyrovnané tovární stáje, zatímco v F1 hrozí další rok dominance motorů Mercedes. No nekupte pak vytrvalostní show za ty peníze!

reklama