reklama

Zakrýt kokpit, či nezakrýt? To je teď dilema formule 1

Umělecká představa Ferrari s uzavřeným kokpitem. Umělecká představa Ferrari s uzavřeným kokpitem. autor: Iacoski
Jeden rok, dva seriály, dvě podobné příčiny úmrtí. V motoristickém sportu vrcholí debata o porušení jednoho tabu, které k formulovému závodění patří od nepaměti. Experti, jezdci, lékaři i samotní fanoušci vedou vášnivé spory, jestli se má formule 1 či IndyCar vzdát otevřeného kokpitu, či ne.

Praha - Formule 1 se tento víkend vrací na "místo činu", do japonské Suzuky. Právě zde v závěru loňské Grand Prix Japonska poznamenané silným deštěm Jules Bianchi vyjel v plné rychlosti mimo trať a hlavou narazil do jeřábu právě odklízejícího jiný nepojízdný monopost.

Následek havárie je dostatečně známý - Bianchi po ní upadl do kómatu, z něhož se už neprobral, a v červenci zemřel.

Více o tragédii Julese Bianchiho čtěte ZDE

Hned po nešťastné havárii se rozproudila vlna debat pokračující dodnes. Otázka zní na první pohled jasně: přišel už čas na zakrytí kokpitů monopostů formule 1?

Fotomontáž monopostu Red Bull se zakrytou kabinou:

Formule 1 není stíhačka

Jak je snadná otázka, tak komplikovaná je odpověď na ni. "Ano" říkají hlavně lékaři a "útlocitní" fanoušci, kteří nechtějí vidět další mrtvoly na trati.

"Ne" z ní od řady závodníků a také od těch milovníků formule 1, kteří sice netouží po krvi, ale zároveň by rádi na trati zachovali dramatickou atmosféru.

"Pracujeme na tom už řadu let a vyzkoušeli jsme řadu více či méně efektivních způsobů. Přistupovali jsme k tomu jako ke kabině bojové stíhačky, jenže to nefungovalo," uvedl Charlie Whiting, technický delegát FIA.

Řešení hledají i za mořem

Problém střetu hlavy s pevnou či letící překážkou totiž není jen problémem F1. Pouhých pár dní po Bianchiho pohřbu přišla další rána. Hlavu Justina Wilsona trefil při závodě IndyCar na oválu Pocono spoiler z jiného monopostu a britský expilot formule 1 druhý den na následky zranění zemřel.

Více o tragédii Justina Wilsona čtěte ZDE

"Měli bychom se vážně zamyslet nad tím, jestli bychom neměli začít kabiny více chránit před údery zvenku," nechal se krátce po Wilsonově tragédii slyšet loňský  vítěz 500 mil v Indianapolis Ryan Hunter-Reay.

Představa zakrytého monopostu v IndyCar:

Jezdci jsou rozděleni

Piloti formule 1 se dělí na dvě skupiny. Část z nich myšlenku uzavřeného kokpitu s většími či menšími výhradami přijímá.

"Nejsem úplně proti. Pokud by to bylo pro všechny lepší a nezměnilo duch závodění,"  nechal se slyšet pilot Williamsu Felipe Massa.

Do opačného tábora patří Nico Hülkenberg, jenž si coby vítěz letošní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans vyzkoušel i závodění "pod střechou".

"Když sedáme do monopostů, víme, že podstupujeme nějaké riziko, ale to je DNA motoristického sportu. Neměli bychom ho sterilizovat a dělat všechno jako v laboratorních podmínkách," uvedl jezdec stáje Force India.

Kokpit F1 by se mohl otvírat podobně jako u stíhačky:

A co s ohněm, mouchami nebo olejem?

Kabina chránící závodníka má kromě tradice ještě některé praktické problémy, které je třeba vyřešit. Tak například jak zajistit, aby v ní jezdec nezůstal uvězněný v hořícím monopostu. Přece jen 100 kilogramů paliva na startu závodu, jenž bývá nejriskantnějším momentem Grand Prix, je pořádná dávka hořlaviny.

"Nevím, jestli by to fungovalo. V letadlech piloti nekoukají vůbec ven, řídí se jen přístroji. Závodníci ale musí vidět na trati všechno. Je to ale možné s hmyzem nebo olejem na skle?" upozornil na další úskalí zakrytého kokpitu Jackie Stewart, dvojnásobný mistr světa formule 1.

Problémem je už samotný výhled kolem. Jen si někdy zkuste sednout do vany a sledovat prostor za sebou na dámském zrcátku od pudřenky. A to všechno v rychlosti až přes 300 km/h. To není přehnaný příměr, to je téměř reálná simulace pozice pilota F1 během Velké ceny.

Němci nabízejí ochranný rám "naopak"

Možná právě proto Mercedes představil úplně odlišný přístup k ochraně hlavy závodníků.

Ochrana hlavy jezdců podle Mercedesu:

Nejde o žádné úplné zakrytí kokpitu, ale jakýsi ochranný rám (známý třeba z kabrioletů), jenže umístěný před jezdcem. Tento návrh dává stranou obavy ze zcela uzavřeného kokpitu v případě požáru. Jenže na druhé straně zůstává otázkou, zda pylon přímo před očima pilota výrazně neomezí jeho výhled.

Jak se zdá, najít jednoduché řešení vyhovující všem se zatím nepovedlo, ale každá z uvedených cest aspoň vyšlapala nové krůčky ve vývoji závodních vozů.

Ať už dopadnou hádky o uzavřený kokpit jakkoliv, jedno je jasné: v neděli v 7:00 hodin našeho času startuje Velká cena Japonska formule 1 a sledovat ji můžete v našem online přenosu ZDE. Závod vysílají stanice Sport1 a Sport2.

reklama