reklama

Rychlý Bianchi obětoval snu závodit za Ferrari i svůj život

Jules BIanchi (1989 - 2015). Jules BIanchi (1989 - 2015). autor: Marussia F1 Team
Jules Bianchi, který včera zemřel na následky vážného poranění hlavy utrpěného loni v Suzuce, patřil k největším talentům současné formule 1.

Praha - Jules Bianchi, který dnes ve věku 25 let podlehl vážnému poranění hlavy, jež utrpěl loni ve Velké ceně Japonska v Suzuce (více čtěte ZDE a ZDE), patřil k největším talentům současné formule 1 a byl velkou nadějí Francie čekající na titul šampiona marně od roku 1993.

Nadějný jezdec byl několik let v péči Ferrari a byla to právě italská značka, která mu v roce 2014 zajistila místo v týmu Marussia. Jezdec tak začal kariéru v F1 podobně, jako před 13 lety Fernando Alonso, jenž první sezonu odjel ve slabém Minardi.

Rychlá rodina z Nice

"Určitě se cítím připraven na to přejít do Ferrari. Pracuji na tom od roku 2009, kdy jsem vstoupil do jeho akademie. Připadá mi to jako logický krok," rozpovídal se o své touze jezdit za Scuderii Ferrari ambiciózní Bianchi v Suzuce pouhé tři dny před fatální havárií.

Rodák z Nice má rychlost v genech. Jeho děda Mauro Bianchi byl třikrát mistrem světa v kategorii GT, prastrýc Lucien Bianchi v roce 1968 vyhrál závod 24 hodin v Le Mans a také stál na stupních vítězů monacké Grand Prix formule 1.

Zatímco dnes se do F1 hrnou už sedmnáctiletí mladíci, Francouz nic neuspěchal a do formulového závodění přešel z motokár až v osmnácti. Ale pak to byl úspěch za úspěchem. Hned v prvním roce vyhrál francouzskou Formuli Renault 2.0, pak prestižní závod Masters Formule 3 v belgickém Zolderu.

Místo titulu rozbitý monopost

V roce 2009 se stal šampionem Eurosérie Formule 3, kde porazil i své budoucí soupeře z F1 Valtteriho Bottase a Estebana Guttiéreze. To už byl pod křídly Ferrari a v následujících dvou sezonách obsadil třetí místo v GP2.

V Maranellu si rychle všimli Francouzovy rychlosti, proto byl už v sezoně 2011 testovacím pilotem Scuderie. O rok později byl blízko dalšího životního triumfu. Jenže v úplně poslední jízdě Světové série Renault ho rival v boji o titul Robin Frijns vystrčil z trati a poslal do ochranných bariér.

Bianchi tehdy tuto podle svého mínění obrovskou nespravedlnost špatně nesl: "Moje verze příběhu je jednoduchá. Prostě mě vytlačil z trati. Musí se naučit prohrávat, a ne to řešit tímhle způsobem," řekl v listopadu 2012 v Barceloně po rozhodujícím závodě.

První body z monackého knížectví

Jenže budoucnost se ukázala jako spravedlivá. Zatímco Frijns se už třetí rok přes pozici náhradníka Sauberu a Caterhamu marně snaží dostat do F1, Bianchi dostal už předloni od Ferrari jako na zlatém podnose sedačku u Marussie. Ostatně od roku 2014 dostává ruský tým motory právě z Maranella.

Bianchi pravidelně zastiňoval svého kolegu Maxe Chiltona a stačil se už zapsat do krátké historie svého zaměstnavatele. Je to totiž právě tento francouzský pilot, který za šest let existence týmu (když k tomu připočteme i jeho předchozí reinkarnaci Virgin a současný tým Manor Marussia) vybojoval loni v květnu vůbec první a stále jediné body.

Stalo se tak v Monaku, kde Bianchi dojel na devátém místě. Tyto dva body stačí na to, aby se Marussia udržela v Poháru konstruktérů na devátém místě před "nulovými" Sauberem a Caterhamem.

"Zlepšujeme se krůček po krůčku. Auto bylo lépe nastavené, takže se mi dnes i lépe řídilo. Jsme na hraně, ale i tak jsme bodovali s notnou dávkou štěstí," řekl Bianchi v monackém cíli.

Nešťastná shoda japonských okolností

Tu svoji nejtěžší bitvu ale sympatický Francouz prohrál. Po devíti měsících v kómatu, z něhož se nikdy neprobral, ho dnes lékaři prohlásili za mrtvého.

Fatální zranění způsobila srážka jeho Marussie s s jeřábem odtahujícím rozbitý monopost Sauber Adriana Sutila, jenž na mokré trati o kolo dřív havaroval na tom samém místě.

Amatérské záběry potvrzují, že k těžkému poranění závodníkovy hlavy došlo proto, že se nízká formule doslova zasunula pod stroj na vysokých kolech.

Bianchi dostal na mokré trati smyk v rychlosti 202 km/h a jak je vidět na záznamu, k ochranným bariérám se přiřítil v plné rychlosti. K závodníkově smůle trefil neřiditelný stroj přímo jeřáb. Náraz byl tak silný, že formule těžký stroj nadzvedla a o kus posunula. Při srážce navíc z jeřábu spadl zavěšený Sauber.

Vzhledem k úmrtí Julese Bianchiho zde video přímo nezobrazujeme. Pokud ho chcete vidět a jste si vědomi, že znázorňuje situaci, která může některé čtenáře rozrušit, klikněte na tento odkaz.

reklama