Mystérium kolem stáje Brawn GP se vyjasňuje. Vozy vládnoucí seriálu formule 1 a na nich prakticky žádná reklama? To do logiky sportu zasypaného penězi nezapadalo. Odpověď už je na světě, zní: Mercedes Benz.

Spekulace o tom, proč si tým, jenž před víkendovou Velkou cenou Singapuru, která odstartuje poslední čtvrtinu seriálu MS, vládne Poháru konstruktérů a má velkou čáku i na zisk titulu mistra světa, může dovolit sezonu bez hlavního sponzora, umlkly před několika dny.

Mluvčí automobilky sice popírá, že Mercedes chce stáj odkoupit, nevylučuje ale vstup do projektu. Ať už tak či tak, proběhne ta operace navzdory všem předpokladům odborníků.

Ze seriálu odešly Honda a BMW, odchod Toyoty je na spadnutí a budoucnost Renault nejistá.

Zvláště poté, co jeho hlavní partner ING oznámil, že kvůli skandálu se zaranžovanou nehodou Piqueta s podporou týmu končí. Mercedes Benz v této situaci dělá pravý opak.

Mercedes může ovládnout celou F1

Vedle dlouhodobé provázanosti se stájí McLaren (Mercedes tu vlastní 40 procent) a dodávek motorů pro Brawn GP a Force India se agregáty Mercedesu objeví příští rok téměř jistě také ve vozech Red Bull.

 
Když k tomu připočtete majetkový vstup do Brawn GP, stala by se z Mercedesu dominantní síla seriálu.

Jaké výhody by tímto krokem Mercedes nabyl? Získal by např. vliv na obsazení jezdců v Brawn GP - příchod německého pilota Nico Rosberga, o kterém se spekuluje, by pro Mercedes vytvořil skvělý marketingový nástroj především na domácím trhu.

Navíc je třeba vzít v úvahu, že s McLarenem sice Mercedes váže dlouhodobé partnerství, ale společný vývoj silničního supersportu Mercedes SLR McLaren byl již ukončen a obě firmy teď pracují na vlastních vozech.

Vstup do Brawn GP by tak Mercedesu uvolnil ruce při propagaci vlastních modelů bez ohledu na aktivity McLarenu.

Sázka na momentálního lídra se nemusí vyplatit

Nevýhody? Především načasování. Firma Daimler, která Mercedes Benz vlastní, je stejně jako zbytek automobilové branže sužována krizí.

Jen za druhé čtvrtletí letošního roku utrpěla ztrátu 1,51 miliardy dolarů, což část dozorčí rady vedlo k nápadu ukončit angažmá v F1. Dá se čekat, že dozorčí rada Daimleru nebude nad expanzivními plány Mercedesu jásat.

Těžko ji obměkčí i stále častěji diskutovaný prodej podílu v McLarenu, který v časech krize a v souvislosti s rozšiřováním seriálu o další stáje rozhodně nemá prémiovou hodnotu.

A je tu ještě jedna věc - i když má stáj McLaren momentálně horší výsledky než Brawn GP, i po odchodu šéfa Rona Dennise a skandálech z poslední doby je to stále zavedené jméno patřící dlouhodobě ke špičce.

Pokud tedy Mercedes skutečně sází na Brawn GP, je to sázka na momentálního favorita, nikoli na jistotu. Což je v nejistých časech recese překvapivé dvojnásob.

Mercedes a F1

Německá značka měla v motosportu obrovské jméno od jeho dřevních dob až do roku 1955. Po tragédii v Le Mans, kde zahynul Pierre Levegh a s ním 80 diváků, automobilka ze závodních drah vycouvala. Do F1 se vrátila až v roce 1993 jako dodavatel motorů pro Sauber, od 1995 i pro McLaren, zprvu přes prostředníka, britskou motorářskou dílnu Illmor. Nyní Mercedes dodává motory vedle McLarenu také týmům Brawn a Force India, přechod od Renaultu k Mercedesu zvažuje i stáj i Red Bull.


Zázrak Brawn GP

Ve formuli 1 končíme, řekla Honda na konci sezony 2008. Osiřelý tým koupil za pomoci investorů jeho šéfkonstruktér Ross Brawn, v předchozích sezonách strůjce úspěchů Ferrari. A přestože konstrukci vozu musel upravit novému motoru (Mercedesu místo Hondy), už na předsezonních testech bylo zřejmé, že jeho monopost bude nesmírně rychlý. A dosavadní seriál MS to potvrzuje: Jenson Button a Rubens Barichello zatím válcují konkurenci a nejspíš si to rozdají sami o titul mistra světa, takřka jistý má Brawn GP Pohár konstruktérů.)