Tak chutná den uvnitř Tour: hromada sýra, nalezený El Diablo

To je legendární Tour de France z doprovodného vozu
Od hotelu De Gramont z centra Pau je to pro karavanu týmu Etixx Quick-Step do startu etapy v Tarbes necelá hodinka cesty.
Vůz, v němž pojedu a vůbec doprava na celé Tour má své vlastní dopravní značky. Vše vysvětluje bible závodu, všemi nazývaná The Book (kniha).
Sportovní ředitelé stáje EQS, Rolf Aldag a Tom Steels, s nimiž jedu, si pomáhají i vlastním výzkumem trati a vlastními podkladovými informacemi.
Zaparkováno v Tarbes. Do startu závodu zbývá zhruba hodina.
Foto: Michal Šenk
15. 7. 2015 7:00
Nahlédněte do zákulisí týmu Etixx - Quick-Step na letošní Tour de France.

Pau - Francie se pomalu probouzí do dne připomínky revoluce z roku 1789. Státní televize spouští svůj dopolední proud oslav největšího svátku roku. Vstup z bitevní lodi střídá rozhovor s příslušníky cizinecké legie, letadla nad Paříží brzy vytvoří typickou nebeskou trikolóru.

A v hotelu De Gramont v Pau na úpatí Pyrenejí, kde se na několik dní vyplněných etapami na pomezí Francie a Španělska zabydlel tým Etixx - Quick-Step (EQS), se právě snídá.

A vše se připravuje na trochu jinou než armádní bitvu. Sportovní. Po dni volna se jde na Tour de France zase do sedel. Stres ale ve strohé tříhvězdě, leč s milým personálem, který tato stáj, patřící momentálně českému finančníku Zdeňku Bakalovi, "používá" na Tour ze zvyku už víc jak deset let, aby pohledal.

"Měli jsme superúspěšný první týden. Víme ovšem, že od teď se jede trochu jiná Tour a že se od nás v nejbližších horských etapách příliš nečeká. Budeme se snažit držet našeho aktuálního lídra Rigoberta Urána co nejvíc vepředu. V dalších dnech se pokusíme o úspěchy v klasičtějších etapách," plánuje zcela klidně Patrick Lefevere, manažer EQS přezdívaný "Big Boss".

Od snídaně po start

8:00 - Nejdřív se u stolů jídelny prostřídají víc jak dvě desítky personálu stáje Etixx - Quick-Step, pak její největší hvězdy. Většina z osmičky závodníků Etixxu snídá nasladko. Vlastní týmový kuchař smaží jednu palačinku za druhou. Mark Cavendish ale sáhl po těstovinách a na ně vrství možná dvojnásobný objem strouhaného sýra. Energie v závěrečném stoupání nejdříve mírně vlnité trasy se bude hodit.

9:00 - Před hotelem u zaparkovaných aut, dodávek a týmového autobusu se míhají technici, mechanici, maséři, doktoři a bůhví kdo ještě. Vše za bedlivého dohledu a čilého zájmu kolemjdoucích. Stroje jezdců jsou nachystány už od včerejšího večera, jediné, co se narychlo dolaďuje, je optimální tlak v kolech. Míchají se drinky do bidonů, ty se pak podepisují tak kreativně jako Kwiat (Polák Michal Kwiatkowski) nebo Stybie (český jezdec Zdeněk Štybar).

9:15 - Probíhá zdá se poslední "kosmetika" před startem pouti karavany směr Grand Départ dnešní etapy, náměstí v Tarbes. Sportovní ředitelé, kteří pojedou (i s autorem této reportáže) jako doprovod pelotonu, si umývají okna svých peugeotů.

Zastavení první: Vůz sportovních ředitelů týmu: Vozový park každého týmu Tour de France je poměrně početný. Kapitolou pro sebe jsou týmové autobusy (o nich dále). Středem, jakýmsi mozkem dění kolem týmu, jsou vozy sportovních ředitelů. Jeden jede před pelotonem (v něm právě sedíme), aby dával dál informace o trati, nebezpečných místech, větru, divácích a podobně, druhý v blízkém kontaktu s jezdci tyto informace a další taktické pokyny předává přímo jezdcům. Za volantem "našeho" vozu modelu 508 sedí Rolf Aldag - ten upovídaný (nejvyšší sportovní ředitel týmu - Němec, 46 let, 10krát na Tour jako jezdec). Na místě spolujezdce Tom Steels - ten mlčenlivější, nutno dodat, že asi musí víc pracovat (jinak Aldagova pravá ruka hlavně v trénincích - Belgičan, 43 let, 9 vítězných etap na Tour). Jsme napojeni na závodní rádiový okruh, na týmové rádio a na monitorech před sebou budeme sledovat televizní přenos závodu. Za volantem druhého auta je Davide Bramati (Ital, 47 let, vítěz etapy na Vueltě) a spolu s ním Brian Holm (Dán, 52 let, mistr své země v časovce).

10:00 - Čeká nás zhruba hodina cesty, doplnit benzin není moc čas, takže musí vydržet minimálně do cíle etapy, což bude celkem asi 250 kilometrů. Aldag je s tím v pohodě, Steels maličko nervózní. "Na koho by sis vsadil," ptá se Aldag? Steels: "Na nějakého Francouze." Aldag věří Saganovi. Cedule s nápisem Tarbes se nám ukazuje zhruba v 11 hodin, do startu etapy chybí asi hodina a čtvrt. Je to málo, nebo hodně? "Chceme přijet vždy tak nějak uprostřed mezi ostatními týmy. Jinak jezdci nadávají, že vstávali moc brzy," směje se Steels.

11:15 - Parkování a řazení spolu s ostatními desítkami aut, motorek, policistů a tak dále... V tu chvíli také začíná oficiální program v takzvané vesničce Tour, kterou pořadatelé závodu se sponzory a místní municipalitou "rozbíjejí" zpravidla v centru města. Na každém rohu je k vidění steward či hosteska Škody, jednoho ze sponzorů závodu. Pomalu startuje i reklamní karavana. Kdo má ještě čas, může si ve speciálním holičství Tour de France nechat sestřihnout plnovous.

Šedesát zpráv od "špiona"

12:15 - I my vyrážíme! "Těžko od dnešní etapy něco dopředu čekat. Po volném dni nikdo nebude chtít moc vyložit karty. Myslím, že to bude spíš nudnější etapa. Asi budou nějaké útoky, peloton by si to ale měl pohlídat," zamýšlí se nad nadcházejícími víc jak čtyřmi hodinami na trati Tarbes - Col de la Pierre Saint-Martin Aldag.

12:30 - Míjíme slunečnicová pole, lidi s vlajkami, podivnými oblečky, vzkazy a tím vším, co je Tour, zvlášť 14. července. I když... francouzských vlajek v davech moc vidět není. To spíš kolumbijských, belgických. Českou ten den nenapočítáme žádnou. Aldag se Steelsem zatím debatují nad větrem. Resumé je to, že žádný není a není to vlastně vůbec téma. Každopádně Steels vytahuje poznámkový blok a pečlivě si zapisuje každý detail trati. To pak textovou zprávou posílá Bramatimu. Večer takových avíz napočítá na šest desítek.

13:30 - Dostáváme se k metě 50. kilometru, tady si budou moci jezdci od svých svačinářů nabrat novou vodu, ovoce, energetické tyčinky. Aldag si pochvaluje, jak jde i Tour s dobou. Ještě donedávna se po krajnicích, kudy peloton projel, povalovaly obaly od tyčinek, gelů, prázdné bidony, teď se smí odpadky odhazovat jen na krátkých jasně vytýčených místech, kde to služba Tour rychle posbírá.

13:40 - Závodní rádio hlásí první únik. Pierrick Fédrigo z domácí stáje Bretagne Séché Environment se vydává na samostatnou pouť do Pyrenejských kopců. Kolem nás lidé u krajnic máchají selfie-tyčemi, novinkou, která jezdcům na Tour dělá velké starosti. "Je to moje první Tour a jestli v něčem je jiná než ostatní závody, tak v zájmu lidí u trati. Vystrkují hlavy do cesty, foťáky," upozorňuje český jezdec EQS a vítěz šesté etapy letošního ročníku Tour Zdeněk Štybar.

13:45 - Poprvé se v rádiu ozývá šéf Tour Christian Prudhomme. Všechny vítá po dni volna a přeje pelotonu hodně zdaru. Krátce na to v horkém dni hasiči z letiště v Pau celý balík jezdců pro osvěžení při průjezdu kolem letištního plotu pokropí.

Kdo platí, ten by měl rozhodovat

14:00 - Upřímně - Tour de France je jednoznačně televizní sport. Takže dobře, že je televize v autě. Ani přímo do trati, ani z VIP tribuny v cíli, ani z týmového auta, pokud nemáte televizi, si závod nevychutnáte tolik jako doma v křesle. Ostatně to platí o řadě sportů. Je letošní Tour něčím jiná než ty předešlé? Odpovídá Aldag: "Tím, jak byl poskládaný první týden, v podstatě sedm různých typů závodění v devíti dnech, to moc nepamatuju. Samozřejmě GoPro kamery na kolech jsou velká věc. Dalším tématem, i když to není zas taková novinka, je systém používání rádia. Pořád se diskutuje, co, kdo, komu, jak by měl a má říkat. My ale jezdce platíme, měli bychom si o svých jezdcích rozhodovat," má jasno, jak už bylo naznačeno upovídaný chlapík, který se po konci závodní kariéry na silničním kole vrhl na triatlon a absolvoval i několik Iron Manů.

Zastavení druhé: Malá strana: Někteří závodníci museli už v dnešní etapě na "malou". Jezdci vypijí v průběhu dne litry vody. "Buď se sami ztratíte a pak se dotáhnete s autem. To je povolené. Samozřejmě musíte respektovat okolí, tedy nekonat potřebu před lidmi, ne na kostel. To by jezdec klidně mohl dostat pokutu. Někdo čůrá i za jízdy. Nevím proč, ale třeba Rusové to mají nějak ve zvyku," podotýká Aldag. Mimochodem pokuta nehrozí jen jezdcům. Poměrně často policie, která hlídá trať závodu, naměří některému autu překročení maximální povolené rychlosti vozů na Tour de France, 80 kilometrů za hodinu.

15:30 - Fedrigo, který v mezičase přibral do úniku Kennetha Vanbilsena ze stáje Cofidis, natáhl svůj náskok na peloton na víc jak 15 minut, což je nebývalý rozdíl. V podstatě všem je ale jasné, že peloton přidá a vítězem bude nakonec někdo jiný. V městečku Sus si dva mladíci hází ragbyovou šiškou přes cestu i přes všechna auta, která jedou kolem. Jak se blíží cíl závodu, přibývá květinové výzdoby, obrazců v polích, amatérských cyklistů na trati, kteří chtějí dobýt vrchol etapy.

El Diablo žene jezdce na kopec

16:00 - Zhruba dvacet kilometrů pod vrcholem etapy končí všechna sranda. Tady se bude stoupat do pořádného "krpálu". A těší se na to i Didi Senft. El Diablo je symbolem Tour víc jak dvacet let. Loni ovšem oznámil odchod na penzi. Zvlášť kvůli rostoucím nákladům na své sledování karavany Tour. Německý "ďábel", který svými vidlemi pomyslně popichuje závodníky k vyššímu tempu, je ale zpátky. Nebyl čas ptát se proč. Aldag aspoň přidává trochu z mýtické legendy o El Diablovi. "Pamatuju se na jeho začátky, jak jezdil ve starém Volkswagenu bez zadních sedadel, kde na karimatce spával. Nejdřív mu různě lidé dávali jídlo, všelijak mu pomáhali. Pak se na něj přilepil dokonce něco jako oficiální sponzor. Je dobře, že je zase zpátky," těší Aldaga. A o vesnici dál partička místních fandů v divácky atraktivní zatáčce labužnicky pokuřuje z vodní dýmky. A těší se na první závodníky.

Zastavení třetí: Týmový autobus: Má prostorné sezení, pro řidiče, čtyři místa doprovodu a deset křesel pro jezdce. Má záchod, sprchu, kuchyňku, postele. A když se přes čelní okno natáhne plátno i krásné promítání závěru etapy, který právě zuří kousek od nás... 

16:40 - Parkujeme naše auto na kopci. Všechny důležité informace Bramatimu byly naposílány. Honem do týmového autobusu. Jezdci Etixxu včetně Urána se trápí, ale nejsou sami. Trápí se i obhájce loňského titulu Vincenzo Nibali, ve srovnání s Chrisem Froomem v jeho dnešní síle se vlastně trápí všichni.

17:00 - Tour poznává nového krále. Stejně jako před dvěma lety podobně fenomenálně "přejel" Froome všechny, koho mohl. Na pozávodní tiskové konferenci musí znovu pokaždé, když takto soupeřům ukáže záda, odmítat doping. Contador, jeden z hlavních, aspoň podle papírových předpokladů, soupeřů Frooma dává rozhovory u svého týmového autobusu. S tím, že Froome byl prostě lepší je smířen. Na vrcholku Pierre Saint-Martin vše pomalu končí a obrací se k cestě do údolí. Venku je na slunci přes 30 stupňů, asfalt místy opravdu teče. Ranní předpověď přitom mluvila o 18 stupních Celsia a stínu.

19:16 - Deset kilometrů před Pau, kde zítra odstartuje další etapa i s legendárním vrcholem jménem Tourmalet, předjíždíme týmový autobus Sky s Froomem na palubě. Alespoň někdo to dnes dokázal. Po Avenue 14 Julliet přijíždíme do Pau.

20:00 - Ve městě se procházejí mimo jiné uniformovaní veteráni všemožných válek s účastí francouzské armády. U hradeb se chystá velkolepý ohňostroj. A Cavendish a spol. si po ledové lázni a masáži dávají kousek jehněčího masa. Zítra je čeká další bitva. 

Jak se dařilo Čechům i favoritům na Tour de France?

Tour de France 2015

Kompletní program Tour, výsledky a profily etap i jezdců najdete zde.

Poznámka autora: Časy jsou orientační. Pouze 19:16 platí na minutu přesně.

Poznámka redakce: Zdeněk Bakala, který je majitelem stáje Etixx - Quick-Step, vlastní zároveň vydavatelství Economia, pod nějž patří i Aktuálně.cz.

 

 

Právě se děje

Další zprávy