Inventura olympijského Facebooku. Češi byli v Soči nejlepší

Adam Sušovský Adam Sušovský
7. 3. 2014 12:09
Žádný jiný olympijský tým nezískal v Soči na sociálních sítích tolik fanoušků, jako výprava z České republiky.
Gabriela Soukalová přivezla ze Soči dvě stříbrné medaile, ale na Facebooku si nepomohla. Jiní čeští sportovci byli na internetu úspěšnější.
Gabriela Soukalová přivezla ze Soči dvě stříbrné medaile, ale na Facebooku si nepomohla. Jiní čeští sportovci byli na internetu úspěšnější. | Foto: CPA Eduard Erben

Praha – Biatlonistka Gabriela Soukalová je sexy, umí být vtipná a fanoušci v Česku ji mají rádi. Na lyžích má výdrž a na střelnici mine terč jen málokdy, takže o jejím zisku dvou stříbrných medailí nemohlo být pochyb. Sbírat „lajky“ na Facebooku a získávat tak nové fanoušky ale neumí.

Soukalová totiž vlastní oficiální stránku na Facebooku vůbec nemá, takže se soutěže s ostatními českými sportovci ve sbírání „lajků“ během olympiády v Soči ani nemohla zúčastnit. I když byl biatlon na českém internetu hned po hokeji druhým nejprobíranějším sportem, marketingově z toho vytěžit na rozdíl od aktivního kolegy Ondřeje Moravce nedokázala vůbec nic.

Vyplývá to z této inventury oficiálních stránek českých sportovců na Facebooku, podle které olympiáda v Rusku skončila pro české barvy obrovským úspěchem. Kdyby patřily sociální sítě mezi olympijské disciplíny, přivezli by Češi domů za své počínání v evropské konkurenci další zlatou medaili.  Žádná jiná evropská výprava na Facebooku nezískala v Rusku tolik nových fanoušků.

Britové žijí z Londýna, Rusko v Soči propadlo

Facebooková stránka Český olympijský tým (ČOT), kterou oficiálně spravuje Český olympijský výbor, získala během olympijských her téměř 126 tisíc nových „lajků“, byla v konkurenci ostatních výprav ze starého kontinentu nejlepší a v tabulce evropských zemí se zařadila na druhé místo za Velkou Británii. ČOT nyní eviduje 222 tisíc fanoušků a nechal za sebou dokonce i několikanásobně větší a medailově úspěšnější země jako Německo a Francii.

„Před námi je po této olympiádě jen britský tým, který totálně využil pořadatelství už minulých her v Londýně a má stejně fanoušků, jako je obyvatel Prahy. Za námi jsou i velké státy Německo, Francie a Rusko a toho si ceníme. Pro zajímavost domácí Rusko mělo po hrách na facebookové stránce svého týmu necelých 15 000 fanoušků. Je vidět, že počet neroste zcela sám, jak se může na první pohled zdát,“ říká Aktuálně.cz Tomáš Houska, který je v komunikačním oddělení ČOV zodpovědný za digitální média.

Země Počet fanoušků na oficiálním FB olympioniků (konec února)
Velká Británie 1 145 877
Česká republika 217 071
Francie 142 354
Německo 105 620
Slovinsko 65 327
Rakousko 54 851
Španělsko 46 292
Finsko 43 298
Švédsko 39 238
Irsko 20 722

„V Soči jsme postovali spolu s mluvčím Sašou Klimentem. Tím, že jsme byli dva, tak jsme mohli být u všeho podstatného. Byli jsme spontánní, dávali jsme na zeď momentky, které neměl nikdo jiný. Podívejte se, která fotka nejvíce bodovala na letošních Oscarech,“ připomíná Houska společnou fotku herců a naznačuje, co stojí za internetovým úspěchem českých olympioniků.

Sáblíková marketingově vyčpělá rozhodně není

Žně nových fanoušků samozřejmě neregistroval jen ČOV, ale především sportovci. I ti byli velice úspěšní. O bezmála 100 tisíc nových fanoušků se během čtrnácti dnů v Soči rozrostla hokejová rodina Jaromíra Jágra a obrovský úspěch udělala na sociální síti i rychlobruslařka Martina Sáblíková, která s nárůstem 78 tisíc fanoušků skončila za Jágrem druhá. Dařilo se i snowboardistkám Evě Samkové či Šárce Pančochové (viz tabulka).

Stránka Nárůst FB fanoušků v průběhu olympiády
Český olympijský tým 125 901
Jaromír Jágr 99 802
Martina Sáblíková 77 953
Eva Samková 55 055
Šárka Pančochová 38 581
Ondřej Moravec 29 474
Ondřej Pavelec 23 403
Radko Gudas 10 257
Jakub Kovář 5 486
Ondřej Bank 5 432

„Martina Sáblíková vyvrátila názory, že je marketingově vyčpělá. Jako jediná dokázala konkurovat sledovanosti hokejových zápasů v TV. Zájem o ni je evidentní, protože na své fanoušky skutečně myslí. Po medailovém ceremoniálu automaticky nahrála fotku na Facebook pro fanoušky. Sama fotila, sdílela své autentické pocity. Osobně spravovala svůj profil. Zároveň ji podpořil i její tým, který po závodě postoval její výsledky a zajímavé články. Aktivní sportovec a dobrý správce stránky. To je ideální kombinace,“ říká Houska a chválí také další zlatou medailistku Evu Samkovou.

„Je akční, vtipná a neuvěřitelně pohotová. Je z malého sportu, musíme si uvědomit, že oproti Martině nebyla před hrami tolik známá. Během ZOH odvedla maximum na prkně i na sociálních sítích,“ vysvětluje, proč Samková za Sáblíkovou mírně zaostala.

O Sáblíkové se na Facebooku nejvíce diskutovalo

To třeba Gabriela Soukalová vlastní aktivní profil na Facebooku nemá. „Na Twitteru měla na konci her 460 followerů. To je sice fajn, ale já mám taky přes 400 followerů, a to mě nikdo nezná,“ dodává Houska a jedním dechem chválí další sportovce. Šárka Pančochová používá i Instagram, hodně aktivní byl i biatlonista Ondřej Moravec.

Ve sbírání nových lajků sice Sáblíková souboj s Jágrem prohrála, ve statistice zmínek o ní v jednotlivých diskusích ale ostatní sportovce jasně převálcovala, byť její rychlobruslení bylo na základě stejné statistiky až pátým nejpopulárnějším českým sportem. O Martině Sáblíkové diskutovalo nejvíc fanoušků, jak alespoň vyplývá z jiného průzkumu sociálních sítí, který včera vydala agentura Digital Communications (viz tabulka).

Sportovec Počet zmínek* Sport Počet zmínek*
Martina Sáblíková 9 214 Hokej 113 017
Alois Hadamczik 7 667 Biatlon 9 457
Jaromír Jágr 7 121 Alpské lyžování 4 255
Tomáš Plekanec 3 920 Snowboardcross 1 815
Michal Barinka 2 553 Rychlobruslení 1 433
Eva Samková 2 541 Krasobruslení 1 168
Gabriela Soukalová 1 088 Curling 1 158
Veronika Vítková 1 014 Skoky na lyžích 334
Radko Gudas 865 Běh na lyžích 306
Šárka Pančochová 851 Akrob. lyžování 179

*číslo ukazuje počet zmínek o jednotlivých sportovcích nebo sportech v průběhu olympiády na českém webu a sociálních sítích.

Sáblíková za sebou nechala čtyři zástupce hokejového týmu. To ale spíše ukazuje na fakt, že tahle statistika může být zavádějící. Druhý Alois Hadamczik či pátý Michal Barinka se takhle vysoko dostali jen na základě negativní reklamy. Ze stejné statistiky také vyplývá, že nejsledovanějším sportem na olympiádě byl pochopitelně hokej před biatlonem a alpským lyžováním.

Ze stránek sportovců těží i jejich partneři

A proč je vůbec dobré mít svou stránku? „Měla by to být součást komunikace každého sportovce. Může si udržet kontakt s fanoušky a je to dobrý indikátor zájmu. Je to další platforma, kterou může sportovec nabídnout partnerům. Například Eva Samková dnes nahrála fotku s Toyotou. Soukalová má vlastní TV spot, což je samozřejmě důkaz dobrého managementu kolem ní, na Facebooku ale může cílit na úplně jiné publikum nebo dostat stejnou reklamu k fanouškům i prostřednictvím tohoto kanálu. Taky se může otevřít světu a čelit tlaku médií i fanoušků,“ říká Houska.

Aktivita na sociálních sítích, jako je Facebook, je podrobně důležitá i pro ČOV a komunikační tým na ni klade velkou váhu i do budoucna. Pro jednotlivé sportovní svazy dokonce už v brzké době připravuje seminář, jak k fanouškům na internetu přistupovat.

„Projektem Česko sportuje chceme rozhýbat naši populaci a zejména mládež a věříme, že nám v tom pomůže i Facebook. Nechceme říkat, že ve sportování dětem překáží počítače a Facebook, ale chceme jich naopak využít. Cílíme na mladé,“ líčí Houska. „Nejsilněji je na naší stránce zastoupena věková skupina od 18 do 24 let, což nám nahrává a chceme s nimi dál komunikovat,“ dodává o úloze Facebooku českých sportovců Houska.

Facebooková stránka autora článku: Adam Sušovský - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy