Praha – Biatlonistka Gabriela Soukalová je sexy, umí být vtipná a fanoušci v Česku ji mají rádi. Na lyžích má výdrž a na střelnici mine terč jen málokdy, takže o jejím zisku dvou stříbrných medailí nemohlo být pochyb. Sbírat „lajky“ na Facebooku a získávat tak nové fanoušky ale neumí.
Soukalová totiž vlastní oficiální stránku na Facebooku vůbec nemá, takže se soutěže s ostatními českými sportovci ve sbírání „lajků“ během olympiády v Soči ani nemohla zúčastnit. I když byl biatlon na českém internetu hned po hokeji druhým nejprobíranějším sportem, marketingově z toho vytěžit na rozdíl od aktivního kolegy Ondřeje Moravce nedokázala vůbec nic.
Vyplývá to z této inventury oficiálních stránek českých sportovců na Facebooku, podle které olympiáda v Rusku skončila pro české barvy obrovským úspěchem. Kdyby patřily sociální sítě mezi olympijské disciplíny, přivezli by Češi domů za své počínání v evropské konkurenci další zlatou medaili. Žádná jiná evropská výprava na Facebooku nezískala v Rusku tolik nových fanoušků.
Britové žijí z Londýna, Rusko v Soči propadlo
Facebooková stránka Český olympijský tým (ČOT), kterou oficiálně spravuje Český olympijský výbor, získala během olympijských her téměř 126 tisíc nových „lajků“, byla v konkurenci ostatních výprav ze starého kontinentu nejlepší a v tabulce evropských zemí se zařadila na druhé místo za Velkou Británii. ČOT nyní eviduje 222 tisíc fanoušků a nechal za sebou dokonce i několikanásobně větší a medailově úspěšnější země jako Německo a Francii.
„Před námi je po této olympiádě jen britský tým, který totálně využil pořadatelství už minulých her v Londýně a má stejně fanoušků, jako je obyvatel Prahy. Za námi jsou i velké státy Německo, Francie a Rusko a toho si ceníme. Pro zajímavost domácí Rusko mělo po hrách na facebookové stránce svého týmu necelých 15 000 fanoušků. Je vidět, že počet neroste zcela sám, jak se může na první pohled zdát,“ říká Aktuálně.cz Tomáš Houska, který je v komunikačním oddělení ČOV zodpovědný za digitální média.
Země | Počet fanoušků na oficiálním FB olympioniků (konec února) |
Velká Británie | 1 145 877 |
Česká republika | 217 071 |
Francie | 142 354 |
Německo | 105 620 |
Slovinsko | 65 327 |
Rakousko | 54 851 |
Španělsko | 46 292 |
Finsko | 43 298 |
Švédsko | 39 238 |
Irsko | 20 722 |
„V Soči jsme postovali spolu s mluvčím Sašou Klimentem. Tím, že jsme byli dva, tak jsme mohli být u všeho podstatného. Byli jsme spontánní, dávali jsme na zeď momentky, které neměl nikdo jiný. Podívejte se, která fotka nejvíce bodovala na letošních Oscarech,“ připomíná Houska společnou fotku herců a naznačuje, co stojí za internetovým úspěchem českých olympioniků.
Sáblíková marketingově vyčpělá rozhodně není
Žně nových fanoušků samozřejmě neregistroval jen ČOV, ale především sportovci. I ti byli velice úspěšní. O bezmála 100 tisíc nových fanoušků se během čtrnácti dnů v Soči rozrostla hokejová rodina Jaromíra Jágra a obrovský úspěch udělala na sociální síti i rychlobruslařka Martina Sáblíková, která s nárůstem 78 tisíc fanoušků skončila za Jágrem druhá. Dařilo se i snowboardistkám Evě Samkové či Šárce Pančochové (viz tabulka).
Stránka | Nárůst FB fanoušků v průběhu olympiády |
Český olympijský tým | 125 901 |
Jaromír Jágr | 99 802 |
Martina Sáblíková | 77 953 |
Eva Samková | 55 055 |
Šárka Pančochová | 38 581 |
Ondřej Moravec | 29 474 |
Ondřej Pavelec | 23 403 |
Radko Gudas | 10 257 |
Jakub Kovář | 5 486 |
Ondřej Bank | 5 432 |
„Martina Sáblíková vyvrátila názory, že je marketingově vyčpělá. Jako jediná dokázala konkurovat sledovanosti hokejových zápasů v TV. Zájem o ni je evidentní, protože na své fanoušky skutečně myslí. Po medailovém ceremoniálu automaticky nahrála fotku na Facebook pro fanoušky. Sama fotila, sdílela své autentické pocity. Osobně spravovala svůj profil. Zároveň ji podpořil i její tým, který po závodě postoval její výsledky a zajímavé články. Aktivní sportovec a dobrý správce stránky. To je ideální kombinace,“ říká Houska a chválí také další zlatou medailistku Evu Samkovou.
„Je akční, vtipná a neuvěřitelně pohotová. Je z malého sportu, musíme si uvědomit, že oproti Martině nebyla před hrami tolik známá. Během ZOH odvedla maximum na prkně i na sociálních sítích,“ vysvětluje, proč Samková za Sáblíkovou mírně zaostala.
O Sáblíkové se na Facebooku nejvíce diskutovalo
To třeba Gabriela Soukalová vlastní aktivní profil na Facebooku nemá. „Na Twitteru měla na konci her 460 followerů. To je sice fajn, ale já mám taky přes 400 followerů, a to mě nikdo nezná,“ dodává Houska a jedním dechem chválí další sportovce. Šárka Pančochová používá i Instagram, hodně aktivní byl i biatlonista Ondřej Moravec.
Ve sbírání nových lajků sice Sáblíková souboj s Jágrem prohrála, ve statistice zmínek o ní v jednotlivých diskusích ale ostatní sportovce jasně převálcovala, byť její rychlobruslení bylo na základě stejné statistiky až pátým nejpopulárnějším českým sportem. O Martině Sáblíkové diskutovalo nejvíc fanoušků, jak alespoň vyplývá z jiného průzkumu sociálních sítí, který včera vydala agentura Digital Communications (viz tabulka).
Sportovec | Počet zmínek* | Sport | Počet zmínek* |
Martina Sáblíková | 9 214 | Hokej | 113 017 |
Alois Hadamczik | 7 667 | Biatlon | 9 457 |
Jaromír Jágr | 7 121 | Alpské lyžování | 4 255 |
Tomáš Plekanec | 3 920 | Snowboardcross | 1 815 |
Michal Barinka | 2 553 | Rychlobruslení | 1 433 |
Eva Samková | 2 541 | Krasobruslení | 1 168 |
Gabriela Soukalová | 1 088 | Curling | 1 158 |
Veronika Vítková | 1 014 | Skoky na lyžích | 334 |
Radko Gudas | 865 | Běh na lyžích | 306 |
Šárka Pančochová | 851 | Akrob. lyžování | 179 |
*číslo ukazuje počet zmínek o jednotlivých sportovcích nebo sportech v průběhu olympiády na českém webu a sociálních sítích.
Sáblíková za sebou nechala čtyři zástupce hokejového týmu. To ale spíše ukazuje na fakt, že tahle statistika může být zavádějící. Druhý Alois Hadamczik či pátý Michal Barinka se takhle vysoko dostali jen na základě negativní reklamy. Ze stejné statistiky také vyplývá, že nejsledovanějším sportem na olympiádě byl pochopitelně hokej před biatlonem a alpským lyžováním.
Ze stránek sportovců těží i jejich partneři
A proč je vůbec dobré mít svou stránku? „Měla by to být součást komunikace každého sportovce. Může si udržet kontakt s fanoušky a je to dobrý indikátor zájmu. Je to další platforma, kterou může sportovec nabídnout partnerům. Například Eva Samková dnes nahrála fotku s Toyotou. Soukalová má vlastní TV spot, což je samozřejmě důkaz dobrého managementu kolem ní, na Facebooku ale může cílit na úplně jiné publikum nebo dostat stejnou reklamu k fanouškům i prostřednictvím tohoto kanálu. Taky se může otevřít světu a čelit tlaku médií i fanoušků,“ říká Houska.
Aktivita na sociálních sítích, jako je Facebook, je podrobně důležitá i pro ČOV a komunikační tým na ni klade velkou váhu i do budoucna. Pro jednotlivé sportovní svazy dokonce už v brzké době připravuje seminář, jak k fanouškům na internetu přistupovat.
„Projektem Česko sportuje chceme rozhýbat naši populaci a zejména mládež a věříme, že nám v tom pomůže i Facebook. Nechceme říkat, že ve sportování dětem překáží počítače a Facebook, ale chceme jich naopak využít. Cílíme na mladé,“ líčí Houska. „Nejsilněji je na naší stránce zastoupena věková skupina od 18 do 24 let, což nám nahrává a chceme s nimi dál komunikovat,“ dodává o úloze Facebooku českých sportovců Houska.
Facebooková stránka autora článku: Adam Sušovský - Aktuálně.cz