MS ve fotbale má Němcům zlepšit image

Reuters
8. 3. 2006 8:55
Berlín - Německo se snaží prostřednictvím pořádání fotbalového šampionátu prezentovat jako moderní demokracie. Děsí se však  invaze cizích fanoušků posedlých nacistickými obrázky a symboly.

Nizozemská replika helmy wehrmachtu z doby 2. světové války, byť v oranžové barvě, anglické tričko s Winstonem Churchillem  a nápisem "Dvě světové války a jeden světový šampionát"... Podobné suvenýry rozhodně nejsou tím, co Němci zamýšleli, když startovali svou kampaň "Německo -  země nápadů", vyobrazující národ jako líheň skladatelů, básníků, filozofů a vynálezců.

Německo - země zábavy

Kampaň je ve skutečnosti zaměřena spíše na potenciální investory než na průměrného fotbalového fandu. Němci také chtějí ukázat, že nejsou jen mistři organizace, ale že se umějí i bavit.  "Německo je spjato s precizností a puntíčkářstvím. Potřebujeme ale také dát najevo, že jsme i hostitelé, kteří milují zábavu," říká jeden z organizátorů kampaně "Země nápadů".

Podle dva roky stará studie, kterou si nechala vypracovat vláda v jedenácti zemích, většina cizinců považuje Němce za vážné a tvrdě pracující. Méně lidí si je spojuje se slovy jako "šťastný" nebo "přívětivý".

Německo - země bez nacistických symbolů

Jak přívětivá bude pořadatelská země třeba k Britům v tričkách s reminiscencemi na 2. světovou válku, není úplně jasné. Nicméně ministr vnitra Wolfgang Schäuble zůstává nad věcí: "Těšíme se, až náš naši sousedi počastují svou dávkou humoru," přesvědčuje. "Také si pamatuji, že říkali: Fotbal je hra mezi dvěma týmy o jedenácti hráčích, v níž Německo vždycky nakonec zvítězí," doplňuje Schäuble, citující slavnou hlášku někdejšího anglického útočníka Garyho Linekera. "Soustředíme se na to, co chceme udělat - barevný, zábavný a vzrušující festival," dodává ministr vnitra.

Někteří jeho spoluobčané nicméně projevili trochu frustrace ze zastaralých stereotypů svých sousedů. Navíc z Anglie a Nizozemí vyrazí do Německa na sto tisíc fanoušků.

Obří kopačky před budovou Reichstagu jsou součástí kampaně "Německo - země nápadů"
Obří kopačky před budovou Reichstagu jsou součástí kampaně "Německo - země nápadů" | Foto: www.land-of-ideas.org

Někdejší ministr zahraničí Joschka Fischer doufá, že nastal čas aby Angličané přeměnili svůj pohled na Německo: "Jestliže se chcete dozvědět, jak Prusové pochodují jako husy za sebou do práce, musíte se dívat na britskou televizi, protože v Německu nikdo neví, jak se to dělá," nechal se slyšet na výletě v Londýně.

Husí pochod je legální, ale návštěvníci šampionátu by si měli uvědomit, že rozhodně není legální hajlování nebo zobrazovaní svastik a jiných nacistických symbolů.

Německo - země byznysu

Kampaň "Německo - země nápadů"  nemá ani tak přesvědčit cizince, že se Německo překlenulo přes nacistickou éru, ale spíše ukázat, že je to dobré místo pro obchod. "Made in Germany" se stalo synonymem pro kvalitu, v zemi přesto panují obavy, že Němci, kteří se již tradičně bojí riskovat, pokulhávají, dojde-li na nápaditost a přetváření dobrých nápadů  ve vzkvétající byznys.

Bývalý kancléř Gerhard Schröder vyhlásil rok 2004 rokem inovací a současná kancléřka Angela Merkelová opakovaně prohlašovala, že Německo potřebuje zlepšit podmínky k podpoře nového byznysu.

 

Právě se děje

Další zprávy