Obávaný Taxis je bezpečnější. Trvalé znehodnocení a ztráta věhlasu, brojí ale legenda

Sport ČTK Sport, ČTK
19. 8. 2021 13:55
Nejtěžší překážka dostihu Velká pardubická prošla plánovanými úpravami, především zmírněním doskokové hrany, aby byla bezpečnější. Modernizace má zachovat náročnost slavného Taxisova příkopu.
Koně zdolávají Taxisův příkop při Velké pardubické
Koně zdolávají Taxisův příkop při Velké pardubické | Foto: Milan Kammermayer

Podoba je výsledkem jednání expertní skupiny a diskusí s odborníky, účastníky dostihů i s Českou asociací steeplechase.

"Taxisův příkop změnil svou vizuální podobu, na jeho obtížnosti se ale takřka nic nemění," uvedl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

"Úpravami bychom měli zajistit vyšší bezpečnost pro účastníky dostihů a eliminovat riziko fatálních pádů koní. Dostihy prochází stejně jako jiné sporty neustálým vývojem, povinností pořadatele je na tyto změny reagovat. Bezpečnost koní a jezdců je pro nás jasnou prioritou," dodal.

Ke změnám na Taxisově příkopu došlo po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa. Proto vznikla expertní čtrnáctičlenná skupina, v který byli mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), a žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška.

Při úpravách byla zachována šířka příkopu pět metrů, ale úhel jeho klesání je oproti původnímu stavu mírnější, aby se eliminovala doskoková hrana příkopu. Podloží z jemného písku si vyžádalo zpevnění podkladu prosívkou, na kterou byla položena zhutněná vrstva zeminy.

Ta není oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou dostihovou dráhou byl stále viditelný. Před dostihem se ještě tato hranice opticky zvýrazní vysypaným pásem pilin.

Nejhlubší místo příkopu je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl na své zadní stěně vysoký 145 centimetrů. Šířka živého plotu zůstala 150 centimetrů, a tak se délka celého skoku 6,5 metru nezměnila.

S úpravou Taxisova příkopu ale nesouhlasili všichni. Proti se vyslovili někteří bývalí šampioni, třeba čtyřnásobný vítěz Václav Chaloupka, i trenéři

"Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan - nejtěžší dostih na evropském kontinentu," uvedli v dubnovém prohlášení.

Poslední velké úpravy Taxisova příkopu a dalších skoků ve Velké pardubické byly provedeny v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán. Zásahy se odrazily na klesajícím počtu fatálních pádů. Dostihový spolek chce v trendu zvyšování bezpečnosti a modernizaci dostihového dráhy pokračovat.

Poprvé si koně vyzkouší novou podobu Taxisova příkopu letos při 131. ročníku Velké pardubické, která je v plánu 10. října. Vítězství bude obhajovat Hegnus.

 

Právě se děje

Další zprávy