Od pěti fanoušků k 90 000. Tajemství biatlonového zázraku

Aleš Vávra Aleš Vávra
6. 2. 2015 6:23
Biatlon je národním sportem. Co stojí za boomem kdysi okrajové zimní disciplíny?
Radost českých biatlonistek.
Radost českých biatlonistek. | Foto: (C) Český biatlon, Pavel Slavík

Nové Město na Moravě - Fenomén, který nemá ve sportovní historii samostatné České republiky obdoby. Tak lze bez přehánění označit spektakulární nárůst popularity biatlonu. Dříve okrajový zimní sport prožil v minulých letech obrovský boom, který nemohl minout prakticky žádného obyvatele země v srdci Evropy.

"Před pěti lety se na republice v Jablonci sešlo asi pět diváků a nyní máme vyprodané tribuny," říká Gabriela Soukalová. Dívka, která stála u samotného zrodu českého biatlonového zázraku. Byť to tehdy vůbec netušila. Právě po jejím vítězství ve slovinské Pokljuce na konci roku 2012 totiž začal zájem veřejnosti o biatlon prudce stoupat.

Vrcholem měl být domácí šampionát v roce 2013. A také že byl. Dalším mezníkem měly být olympijské hry v Soči. A byly. Jenže křivka oblíbenosti se ani poté nezastavila. Naopak. Závody Světového poháru v Novém Městě na Moravě, které začínají právě dnes, jsou beznadějně vyprodané. Sledovanost biatlonu na webu Aktuálně.cz, i třeba v České televizi, neustále rapidně stoupá.

Dohání už biatlon popularitou hokej?

Biatlon je národním sportem. "V zimě je tady hokej a pak hned biatlon. Taková už je dnes realita," souhlasí Tomáš Janča, expert přes sportovní marketing. Tajemství biatlonového zázraku podle něj spočívá v naprosté shodě několika klíčových faktorů.

"Takový rozvoj nikdy nezpůsobí jeden úspěch, musí do sebe zapadnout víc věcí. A přesně tohle je ten případ, kdy se to povedlo," říká Janča. Základním předpokladem je atraktivita samotného sportu. "Je to velice koukatelný sport. Už porovnávání mezičasů je zábavné, střelba je pak takovým bonusem, který může všechno zvrátit během jedné vteřiny. V biatlonu se pořád něco děje, divák nemá čas se nudit," vysvětluje marketingový specialista.

S tím souhlasí i generální ředitel hlavního partnera reprezentace, firmy Hamé. Martin Štrupl se dokonce domnívá, že biatlon dnes už svou popularitou dohání hokej. "Je to v zásadě jednoduchý sport, který je divácky nesmírně vděčný. Pořadí v závodu se často mění a do poslední střelecké položky mnohdy nevíte, jak to celé dopadne. Tento sport není jen o fyzické síle a vytrvalosti, ale i o psychické odolnosti, přesnosti a schopnosti se soustředit," říká.

Atraktivita sportu jako takového by ovšem neznamenala v podstatě nic, kdyby se k ní nepřipojilo větší množství úspěchů českých reprezentantů v krátké době za sebou. "Biatlonisté čas od času získávali medaile i předtím, ale až teď se urodila opravdu nadstandardně silná generace. Není to o jednom závodníkovi," zmiňuje Janča.

Archetyp jménem Soukalová

Silná generace navíc disponuje všemi potřebnými aktivy, která jsou z marketingového pohledu nejpodstatnější. "Stačí se podívat na ženskou štafetu, která je v poslední době nejúspěšnější a nejvíce sledovaná. Jsou to čtyři pohledné dívky s výbornou sportovní výkonností. Pro diváka je to velmi atraktivní," dodává expert.

Podle Janči jsou současní biatlonoví reprezentanti fotogeničtí a po marketingové stránce se s nimi dá velmi dobře pracovat. Zároveň má český biatlon velmi schopné vedení. "Mohu soudit jen z pohledu zvnějšku, ale vypadá to, že tam funguje všechno na jedničku."

Z marketingového hlediska je pak hlavní postavou již zmíněná Soukalová. Pětadvacetiletá závodnice podle experta představuje archetyp sportovce, se kterým se fanoušci velmi snadno ztotožní.

"Je to normální holka, bez nějakých hvězdných manýrů. Lidem je blíž než třeba většina hokejistů a fotbalistů, kteří třeba na první pohled nejsou tak upřímní. Je tam ta její roztržitost, zapomětlivost. To jí dává lidský rozměr," hodnotí Tomáš Janča příčiny velké popularity jablonecké biatlonistky.

Sponzoři biatlonu si mnou ruce

Biatlonová horečka dělá pochopitelně velkou radost sponzorům a partnerům reprezentačního týmu. Hlavní partner, firma Hamé, přiznává, že až takové šílenství kolem Moravce a spol. rozhodně neočekávala.

"Když jsme před více než rokem a půl uzavírali smlouvu s Českým svazem biatlonu a stali jsme se hlavním partnerem, určitě jsme to už tehdy brali jako začátek dlouhodobé spolupráce. Věřili jsme českému biatlonu již tehdy, ovšem je pravda, že úspěchy reprezentace, které pak přišly, ať už ve Světovém poháru, nebo na olympiádě, tak výrazně překročily naše očekávání. Jsme z toho nadšeni," potvrzuje generální ředitel společnosti Martin Štrupl.

Firma věří, že zlaté časy jen tak neskončí. "Věřím, že před českým biatlonem je ještě hezkých pár let, kdy budou čeští závodníci patřit mezi tu nejužší světovou špičku. Stačí se podívat na perspektivnost ženské reprezentace a nadějné české juniory a dorostence, kteří se už prosazují i na mezinárodním poli. Český biatlon jsme začali podporovat ještě před těmi posledními fenomenálními úspěchy a jsme rádi, že se tak potvrdila naše intuice," dodává Štrupl.

Firma Hamé dnes považuje své partnerství s českým biatlonem za naprosto strategickou věc z pohledu marketingu. "Je to pro nás v současnosti nejvýznamnější podobná sponzorská aktivita a jsem rád, že český biatlon sklízí v posledním období tolik úspěchů a že můžeme být přímo u toho," uzavírá generální ředitel.

 

Právě se děje

Další zprávy