Šéf Tour de France: Francie sní o vítězi Tour už třicet let

Michal Šenk
24. 6. 2015 7:52
Někdejší novinář a dnes muž číslo 1 organizace nejslavnějšího cyklistického závodu světa Christian Prudhomme je v čele Tour de France jedenáct let.
Christian Prudhomme.
Christian Prudhomme. | Foto: Škoda Auto/René Fluger

Paříž - Někdejší novinář a dnes muž číslo 1 organizace nejslavnějšího cyklistického závodu světa Christian Prudhomme je v čele Tour de France jedenáct let. Stejně jako Škoda Auto v roli hlavního sponzora závodu.

Bezmála týden před startem 102. ročníku předali v Paříži zástupci české automobilky Prudhommovi speciálně upravený model Škody Superb nové generace. U akce byl přítomen i server Aktuálně.cz a Prudhomma před startem cyklistického vrcholu sezony vyzpovídal.

"Auto mám vždy na dva roky, strávím v něm ročně téměř sto dní, to je víc než v mojí kanceláři," směje se v pořadí teprve šestý ředitel slavného závodu v celé jeho historii.

Pořádající agentura Tour de France, společnost A.S.O., řídí také například Vueltu a některé další etapové i jednorázové závody v sezoně World Tour. Ve speciálně upraveném autě s odsouvací střechou může Prudhomme stát, komunikovat z něj s celou produkcí závodu přes speciální panel, ve speciálním boxu vozí i šampaňské pro hosty.

Koho letos na Tour svezete?

Nahlásil se francouzský prezident, ministři, důležití lidé i v Holandsku, kde letos závod startujeme. Na startu Tour v Utrechtu by měl být přítomen i nizozemský král, kdo ví, jestli se nebude chtít svézt.

Co z vozu oni i vy letos uvidíte, co čekáte od letošní edice Tour?

Bude zajímavé sledovat souboje chlapců z takzvané velké čtyřky – Nibaliho, Frooma, Contadora a Quintanu. Věřím, že zlobit budou i francouzští jezdci.

Francie čeká na vítěze Tour třicet let, kdo jsou teď největší francouzské naděje?

Thibaut Pinot, Romain Bardet, Pierre Rolland. Pro náš závod je skvělé mít vždy někoho silného z nového světa cyklistiky, jako byl Wiggins – Brit, jako byl Cadel Evans – Australan, a silné domácí jezdce.

Letošní ročník je na své trati specifický řadou věcí, co byste vyzdvihl jako nejvíce zajímavé detaily?

Jde o druhý rok po sobě s kostkami. Kostkařské etapy byly v minulosti běžné, v poslední době tolik ne. V tomto se vracíme k historii. Ale snažíme se samozřejmě i o nové věci. Poprvé za posledních deset let budeme mít prvních devět dní bez hor. Ale etapy jsou konstruované tak, aby se v nich jezdci museli popasovat třeba s větrem. Za takových podmínek jsou časté úniky jednotlivců, to by mohlo být zajímavé. Vůbec poprvé v celé historii máme také cílovou rovinku na mostě.

V itineráři je také zcela nová vrchařská, horská etapa.

Ano, cíl desáté etapy v Pyrenejích v Pierre St. Martin bude takovým ozvláštněním. Navíc půjde o poměrně náročné stoupání, hned po dnu odpočinku. I to může být svým způsobem atraktivní.

Nedávno vyšlo najevo, že se Česká republika chce pokusit přilákat start Gira d´Italia na své území. Co Tour v Česku?

Praha je samozřejmě nádherné město. Už od prvního ročníku, kdy se Škoda stala partnerem Tour, se na to všichni ptají. Latentně to visí ve vzduchu, ale je to otázkou na Českou republiku. Jdeme vždy jen tam, kde nás chtějí. Každý rok máme 250 nabídek z míst, kde by se měla etapa závodu začínat nebo končit, zpravidla tak dalších deset nabídek na start celého závodu z jiných míst než z Francie. Někdo namítne, že Česko už je pro něco takového daleko. Já říkám, že není, ale hlavní je vůle.

Nejsou hlavní také peníze?

Ne. Mnohem víc skutečně jde o otázku vášně a chuti Tour pořádat. Všichni řešili, proč to byl loni Yorkshire. Odpověď: cyklistická vášeň v tom regionu a dobře taky to, že mají silné jezdce, Wigginse atd..

Takže až Kreuziger vyhraje Tour...

Nebo König.

Ještě jedna věc, která krom sportu tak trochu souvisí s byznysem. Nedávno se cyklistické týmy spojily v iniciativě Velon. Ta má za cíl zlepšit financování sezony World Tour a příjmy ze závodů. Jak na Velon koukáte?

Nezlobte se, tohle nekomentuji. 

 

Právě se děje

Další zprávy