reklama

Vysílací práva na Soči? Oproti fotbalovému Euru za babku

Olympijské závody Gabriely Soukalové by mohly k televizi přilákat až miliony diváků Olympijské závody Gabriely Soukalové by mohly k televizi přilákat až miliony diváků autor: Eduard Erben
Vysílací práva na zimní olympiádu v Soči stojí Českou televizi 19 milionů korun

Soči - Kolik stojí televizní vysílací práva na olympijské hry v Soči? Česká televize sáhne do kasy pro zhruba 19 milionů korun, skupina Nova si vystačila s částkou pod 10 milionů.

Obě televize tyto údaje úzkostlivě tají. Hospodářské noviny nicméně informace získaly od nezávislých zdrojů, které dobře znají situaci na trhu a na těchto číslech se shodly.

Například v porovnání s fotbalem je cena vysílacích práv na ZOH až překvapivě nízká. Jen samotná vysílací práva na fotbalové Euro totiž nepořídíte levněji než za 80 - 100 milionů korun.

Ale pozor! Samotná suma na vysílací práva je jen základní a tvoří pouze část celkových nákladů. Nutno totiž připočítat i výdaje na vysílací trasy, vybavení studií, cestovní a ubytovací náklady. Při ZOH 2010 ve Vancouveru se tak celková investice ČT sečetla na sumě 52 milionů korun, přičemž samotná vysílací práva stála 14,6 milionu.

Jiří Ponikelský, šéf kanálu ČT Sport, odmítá říct o číslech cokoli konkrétního, nicméně podotýká: „Rozpočtově i personálně se pohybujeme ve stejných číslech jako ve Vancouveru.“

Soči? Pro Novu imagovka, míní expert

Česká televize pro Soči koupila tzv. terestrická práva, pro volně dostupné šíření přenosů ze Soči. Práva pro segment placených televizí, tedy pro vysílání přes kabel či satelit, získala skupina Nova, a to pro svůj kanál Nova Sport. Olympijskou konkurenci dosud ČT vytvářel jen mezinárodní Eurosport, ten však už nyní v češtině ani slovenštině hry vysílat nesmí.

Vysílací práva na olympiády jsou sice oproti fotbalu výrazně levnější, ovšem tahle mince má i druhou stranu. Vysvětlení nižší ceny leží v náročných podmínkách, k nimž se příslušná televize musí Mezinárodnímu olympijskému výboru uvázat. Především je povinna dát vysílání z olympiády obrovský prostor a vysílat i méně atraktivní disciplíny, jako je třeba skeleton. Produkční a jiné náklady pak dramaticky stoupají.

Lze hovořit o olympijském souboji ČT a Novy? V pravém slova smyslu ne. Česká televize vysílá na kanálech ČT Sport a ČT2, které mají takřka stoprocentní pokrytí, možnost zachytit vysílání Nova Sport je logicky limitovaná. „V České republice nás může sledovat 880 000 a na Slovensku 762 000 domácností,“ říká Marek Kindernay, šéf kanálu Nova Sport.

„Ze strany Novy šlo po mém soudu od začátku o takovou imagovku. Jak známo, původně si koupili i terestrická práva pro exkluzivní vysílání hokejového turnaje na hlavním kanálu Nova. Vydělali by na reklamě, pokud by Jágr a spol. šli v turnaji daleko, ale ve hře bylo vysoké riziko, že se to nestane. Tak z toho nakonec couvli a ta terestrická práva na hokej prodali pod cenou, levněji, než je pořídili sami, České televizi, která si tak olympijský program zkompletovala,“ rekapituluje Jan Potůček, šéfredaktor odborného webu digizone.cz.

„Tím pádem má podle mě vysílání olympiády na Nova Sport pro tuhle stanici větší význam leda v tom, že to bude vynikající trénink pro její komentátory na případné další velké sportovní akce, pokud by se do nich skupina Nova pouštěla," dodává Potůček.

Bonus? Exkluzivní záběry z hokeje

I Jiří Ponikelský, šéf kanálu ČT Sport, očekává, že konkurent bude nepříjemnější za dva roky, až si tahle dvojice televizí opět stejným způsobem podělí vysílání z letních OH v Rio de Janeiru, obchod už je uzavřen. „Na letní olympiádě se toho v porovnání s tou zimní děje mnohem víc, takže tam asi bude Nova Sport obsahově zřetelnější alternativou našeho vysílání,“ přemítá Ponikelský.

„V zahraničí je celkem běžné, že se například olympiády vysílají jak na volně dostupném, tak na placeném kanále. Obecně platí, že diváci toho placeného dostávají i nějaký bonusový obsah, například se podívají hlouběji do zákulisí a podobně,“ říká Milan Kruml, mediální analytik ČT.

V tomto ohledu nebude náskok diváků Nova Sport oproti těm veřejnoprávním nijak zásadní. „V hokejovém turnaji dostaneme možnost exkluzivně zařazovat i obrázky z několika kamer, které pro vysílání České televize k dispozici nebudou,“ zmiňuje bonus Marek Kindernay.

Nova posílá na olympiádu dva štáby o celkovém počtu 7 lidí, kteří budou dodávat materiál do zpravodajství a vytvářet magazín Na vlastní Soči. Její komentátoři budou svým hlasem doprovázet přenosy od monitoru z Prahy.

Oproti tomu Česká televize posílá do Ruska celkem 56 lidí, z toho 16 komentátorů, reportérů a moderátorů. „K dispozici máme nonstop kanály ČT Sport a ČT2. Ten první bude hlavní olympijský, na kterém poběží vždy to nejpodstatnější zejména z hlediska české účasti,“ vysvětluje Jiří Ponikelský. Na „dvojce“ uvidíme hokejové zápasy, curling a vše zajímavé, co se kvůli případným programovým posunům ocitne v časové kolizi s vysíláním na ČT Sport.

Nova Sport svou sledovanost neměří, to Česká televize od olympiády očekává příliv diváků. „Já jsem vždycky maximalista, přál bych si mít na ČT Sport průměr 25 procent a na ,dvojce' 8 procent, ale je těžké to předvídat,“ říká Ponikelský. Normální sledovanost těchto kanálů je přitom nejvýše kolem 4 procent.

Sledovanost Londýna zdvihla až medaile

Nicméně například loni dokázalo MS v hokeji zdvihnout sledovanost ČT Sport na 9,14 procenta. O rok dřív měla olympiáda v Londýně v prvním týdnu sledovanost 12,68  procenta a druhý 17,52 procenta. Proč ten nárůst? “Ve hře jsou různé faktory, diváky to víc začne zajímat, až když přijde první česká medaile,“ říká Ponikelský. Což čísla z Londýna dokumentují, Vavřinec Hradilek tam první stříbro získal až v šestý den her, pak sledovanost poskočila, ovšem i proto, že začaly atletické boje.

Expert Jan Potůček se nicméně domnívá, že ČT Sport ani při olympiádě nepřekročí dvacetiprocentní hranici.  „Tipuji tak 17 procent v dlouhodobém průměru. Jednotlivé momenty, třeba až pojede Sáblíková o zlato, budou mít výrazně vyšší sledovanost, ale olympiáda je dlouhá, takže v průměru se to rozloží. A komu nárůst sledovanosti ČT Sport diváky ubere? Kanálům ČT1, ČT24 a Nově. To Prima je spíš ženská televize, tam takový odliv nebude, leda na krasobruslení.“

Prodej reklamy v průběhu olympijských her limituje České televizi zákon. „Na ČT Sport smíme reklamou zaplnit 0,5 procenta vysílacího času, to je nějakých 7 minut denně, čili 14 spotů,“ říká Ponikelský. Další variantou je sponzoring pořadů. „Tam mají prioritu partneři MOV, pak ČOV a teprve prostor, který zbude, můžeme ještě prodávat.“

Facebooková stránka autora: Luděk Mádl - Aktuálně.cz

reklama