reklama

Plná brzda, plný plyn! Janda za volantem

Most - Na lyžích je hvězda. Rychlost miluje. "Ale co když na to přestanu mít?" ptá se Jakub Janda a nasedá do závodní Fiesty. Uvnitř: VIDEOREPORTÁŽ.

Přestože je nejlepší světový skokan na lyžích právě na soustředění v Německu, v kapse má ještě horkou závodnickou licenci pro automobilové závody.

KLIKNĚTE NA VIDEO, UVIDÍTE VÍCE

Lyže jako kola

Jakub Janda se rozhodl po skončení aktivní kariéry ve skocích přesedlat na rychlá auta. Změna to prý ale není až tak veliká. "Při rozjezdu na skokanském můstku jedu i přes sto kilometrů. Mám rychlost v krvi," říká a dodává, že i tak se mu na dráze v Mostě hladina adrenalinu zvedla mnohokrát. 

Janda za volantem - foto3 Foto: Martin Žucha

Jak se Jakub Janda vůbec rozhodl, že se stane pilotem závodních aut? Letos v květnu se poprvé posadil za volat formule a projel se s ní paddocku mosteckého autodromu. Do té doby pouze nadšený divák automobilového sportu se začal poohlížet i po aktivní závodnické kariéře.

Ještě před získáním závodnické licence tak založil se svým kamarádem Lubošem Poláčkem Jandys Team. S ním se chtějí účasnit závodů Národní formule, součásti českého okruhového mistrovství.

Janda za volantem - foto5 Foto: Martin Žucha

Nejdřív se musí do školy

Kurzy pro automobilové závodníky, ale i takzvanou školu smyku, pořádá v Mostě Mezinárodní zavodnická škola patřící Jiřímu Paterovi. Bývalý jezdec na okruzích své svěřence na závodnickou kariéru připravuje opravdu důkladně.

"Vletět do zatáčky a pak v ní bezradně točit volantem a dupat na brzdu umí každý. Závodník ctí pravidlo: do zatáčky pomalu a pak rychle pryč," zněla hned jeho první rada na úvod kurzu, který je otevřený veřejnosti.

Janda za volantem - foto2 Foto: Martin Žucha

Během našlapaných dvou dní si pak zájemci o závodnickou licenci vyslechli ještě mnoho výtek a nakonec i pochval k jízdě, naučili se znát speciální vlajky vyvěšované podél trati, hlouběji pronikli do jezdeckého řemesla a pochytili i několik praktických rad, jak se chovat v boxech nebo na trati.

"Klidně to tam mydlete, ale musíte dávat bacha. Ani super auto vám jako špatným pilotům závod nevyhraje," zněla jedna z posledních rad  Jiřího Patery před odpoledním kolem cvičných jízd.

Janda za volantem - foto1 Foto: Martin Žucha

Ještě letos vyrazit na okruh

Janda kurz absolvoval v upraveném Fordu Fiesta a připravoval se již na své první letošní závody. "Zatím ještě nevím, jestli to bude v srpnu v Mostě, ve slovenských Piešťanech nebo na podzim v Brně," říká. Minimálně jeden závod však absolvovat chce. Příští rok by se pak rád zúčastnil celé sezony.

Nepřijdou pak zkrátka skoky na lyžích? "Rozhodně ne, nemůžu si to dovolit, mám ještě co obhajovat," tvrdí.

reklama