reklama

Loprais zůstává na Dakaru věrný značce Praga. Královnu provětrá Tománek

Design Pragy Aleše Lopraise pro Rallye Dakar 2021 Design Pragy Aleše Lopraise pro Rallye Dakar 2021 autor: Instaforex Loprais Praga Team
Aleš Loprais bude na Rallye Dakar podruhé řídit kamion značky Praga. Jeho tým v lednu v Saúdské Arábii nasadí dva vozy. Ve druhém kamionu - Tatře Jamal - se na soutěž po roční pauze vrátí Jan Tománek.

Zatímco trio Aleš Loprais, Chálid Kandí, Petr Pokora usedne do Pragy V4S s lichotivým nízkým startovním číslem 504, číslo 520 bude mít na dveřích posádka Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross. Ta pojede s předchozím Lopraisovým vozem, známým jako Queen 69, tedy Královna 69.

Skoky, duny i souboj člověka s technikou. To byl první saúdskoarabský Dakar Skoky, duny i souboj člověka s technikou. To byl první saúdskoarabský Dakar Prohlédněte zde

Tománek s Kašpárkem se na Dakaru v jedné kabině sešli už v roce 2014, kdy startovali také s Tatrou z dílen Loprais Teamu.

Vzájemnou kooperaci si na nejprestižnější maratonské rallye světa v nedávné minulosti vyzkoušeli také Tománek se Strossem. V roce 2017 společně tvořili posádku Aleše Lopraise. Ten je rád, že bude mít v útoku na čelné příčky saúdskoarabského Dakaru pomocníky.

"Rozhodně mi to dodá určitý klid a pohodu, ačkoliv na trati speciálky člověk nikdy neví, jestli druhý vůz jede minutu nebo hodinu za ním. Každopádně je dobré vědět, že někde za vámi je další auto, které vám může poskytnout třeba náhradní pneumatiku. To vám otevírá možnost zrychlit. Můžete totiž více riskovat v místech, kde jinak musíte jet na jistotu," míní 40letý jezdec.

Loprais navíc pojede s vědomím, že ve druhém voze sedí díky Tománkovi a Strossovi také dva velmi zruční mechanici.

"Na Dakaru se samozřejmě může stát neuvěřitelné množství nepředpokládaných věcí a v takových situacích je další pomoc k nezaplacení. Ale mít u sebe spřátelenou posádku bude fajn třeba i před startem jednotlivých etap. Díky Jendovi, Tomovi a Jirkovi budeme mít vlastní parťáky, s nimiž se i v takových situacích můžeme bavit o čemkoliv. Mělo by to být pohodovější," vysvětlil olomoucký rodák.

S ohledem na vývoj kolem koronaviru se Instaforex Loprais Praga Team musel vzdát plánovaného podzimního testování na Arabském poloostrově. Počátkem listopadu Pragu V4S DKR naposledy prověřila soutěž v Polsku. Tým zbývající týdny před odjezdem do Francie k nalodění soutěžních i doprovodných vozů věnuje balení a dolaďování techniky.

"Šli jsme jenom po spolehlivosti, vůbec jsme neřešili zvyšování výkonu nebo nějaké zásadní změny," popsal Loprais celoroční práci týmu na svém dakarském speciálu. "Pozornost jsme věnovali věcem, které nás trápily letos. Zlepšili jsme tlumení kabiny, chlazení, elektroniku, detaily kolem sání, výfukového potrubí a turbodmychadla."

Návrat ke kořenům. Ouředníček na Rallye Dakar usedne do Toyoty Návrat ke kořenům. Ouředníček na Rallye Dakar usedne do Toyoty Čtěte zde

Přesto má Praga jedno velmi zajímavé vylepšení. "Větší novinkou jsou pádla pod volantem, díky nimž mohu v určitých momentech zasahovat do řazení automatické převodovky. Nejedná se o velké změny, ale měly by mít zásadní vliv na konzistenci našich výkonů," věří jezdec, který v průběhu svého patnáctého Dakaru oslaví jednačtyřicáté narozeniny.

Při soutěžní premiéře Pragy V4S DKR Loprais na letošním Dakaru dlouho atakoval medailové pozice. V hodnocení osmé etapy se prosadil na pomyslné stupně vítězů, ale po problémech v předposlední etapě byla posádka v cíli nakonec klasifikována jako sedmá. Získané zkušenosti a poznatky udaly charakter letošní přípravě, kterou se posádka v lednu pokusí proměnit znovu v útok na nejvyšší příčky kategorie kamionů.

"Na Dakar jedeme s obrovskou pokorou a chceme si ho užít. Zároveň je však pravda, že si závod dokážu užít jen v případě, že bojujeme vepředu. Jinak to prostě neumím," dodal Loprais.

reklama