Formule slibuje drama. Na titul myslí hned čtyři stáje

Ondřej Roubínek
21. 1. 2009 13:42
Útok na titul vyhlásily hned čtyři stáje F1
Kdo obsadí formulový trůn v letošní sezoně? Zájemců je nebývale hodně.
Kdo obsadí formulový trůn v letošní sezoně? Zájemců je nebývale hodně. | Foto: Reuters

Valencie - Nový ročník formule jedna, který odstartuje v březnu, slibuje možná ještě větší drama než vloni, kdy Lewis Hamilton vybojoval mistrovský titul v posledních metrech Velké ceny Brazílie.

Tedy alespoň pokud by se naplnila předsezonní prohlášení jednotlivých stájí. Do boje o titul se totiž letos chtějí zapojit hned čtyři týmy.

Vedle každoročních favoritů na zisk královské koruny, McLarenu a Ferrari, se tentokrát hlásí i Renault a BMW Sauber.

Čtěte více: BMW představilo monopost i cíle: Chce mistra světa

McLaren v čele s úřadujícím šampionem Lewisem Hamiltonem ani jiné cíle než obhajobu mít nemůže, k tomu by chtěl určitě uspět i v Poháru konstruktérů, který vloni ovládl rival z Maranella.

Pro Ferrari to ale byla jen slabá náplast. Na nevydařenou sezonu bude chtít rozhodně zapomenout mistr z roku 2007 Kimi Räikkönen. Na její závěr, kdy už už sahal po titulu, pak nevzpomíná v dobrém ani Felipe Massa.

Renault živí vzpomínky na dva Alonsovy tituly

Do - v posledních letech - jen dvoučlenného elitního klubu se ovšem letos míní vmísit další dva hráči.

Na dva mistrovské ročníky 2005 a 2006 by rád navázal Renault s Fernandem Alonsem. Ten po špatném začátku sezony, kdy se spekulovalo o jeho nespokojenosti a možném odchodu, ve vylepšeném monopostu ožil a dokázal vyhrát dvě velké ceny.

Čtěte více: Alonso: Obrat Hamiltona o titul. To je náš jediný cíl

"Minulý rok bojoval Alonso v závěru sezony na špici. Nevidím žádný důvod, proč by nemohl i letos. Nevím, proč by nemohl být na čele," prohlásil Flavio Briatore.

"Vylepšili jsme naše auto, a kdyby loňská sezona začala v červnu místo března, tak bychom byli na špici taky," podotkl boss Renaultu při představení nového monopostu.

Právě na voze označeném R29 staví čtvrtý tým loňského Poháru konstruktérů svůj optimismus. "Všechny výsledky, které máme z aerodynamického tunelu i z testů motoru, překonávají naše očekávání," libuje si Fernando Alonso.

Své chce říci i BMW Sauber

Do boje o titul chce letos vážněji promluvit i BMW Sauber. Vloni Robert Kubica dlouho šlapal na paty zpočátku tápajícímu Ferrari i McLarenu, po Velké ceně Kanady se dokonce ocitl na čele šampionátu, na vrcholnou formu obou rivalů už byl ale krátký.

Německá stáj nicméně skončila v týmovém šampionátu třetí se ztrátou pouhých šestnácti bodů na druhý McLaren.

"Minulý rok jsme se přesvědčili, že když pracujeme společně, tak můžeme dosáhnout dobrých výsledků," prohlásil Robert Kubica.

"Co je pak také důležité, v první polovině soutěže jsme byli uchazeči o titul. Všichni si ale pamatují, jak jsme nakonec skončili, takže se nyní musíme pokusit zopakovat první polovinu a zakončit potom sezonu lépe než loni," předkládá polský pilot "jednoduchý" recept na úspěch.

Pomůžou změny v pravidlech?

Týmům, které dlouho koukaly na první dvě příčky z uctivé vzdálenosti, hrají do karet i poměrně radikální změny v pravidlech, které provází start nového ročníku.

Monoposty díky tomu výrazně změnily svou podobu, takže oba hlavní favorité by mohli ztratit svoji lepší výchozí pozici.

Felipe Massa byl vloni chvíli mistrem světa. Než se Lewis Hamilton v infarktovém závěru vrátil na páté místo.
Felipe Massa byl vloni chvíli mistrem světa. Než se Lewis Hamilton v infarktovém závěru vrátil na páté místo. | Foto: Reuters

Navíc Ferrari i McLaren musely po celou sezonu napínat většinu svých sil do vyčerpávajícího boje o titul, zatímco BMW Sauber s Renaultem mohly "v závětří" nerušeně vyvíjet své monoposty pro rok 2009.

Do honby za mistrovským titulem může promluvit i jedna z nejkontroverznějších novinek - systém KERS.

O použití systému, který část energie vynaložené na brzdění dokáže vrátit v podobě na chvíli zvýšeného výkonu motoru, se většina stájí zatím rozhoduje.

KERS by měl být povinný až od příští sezony, ovšem jeho využití už letos by mohlo znamenat třeba klíčovou výhodu.

I když například Renault tvrdí, že je novinka zbytečně drahá a navíc nebezpečná. Podle šéfa Toyoty by dokonce mohly týmy vydělat na tom, že KERS ještě nepoužijí.

Jestli Renault s BMW ve své stíhací jízdě za Ferrari i McLarenem uspěje, se teprve uvidí. Každopádně ale blížící se sezona slibuje mimořádně vyrovnané souboje a vzrušující zážitky.

Minimálně takové, jaké přinesla ta předchozí, která korunovala nejmladšího šampiona v dějinách formule jedna.

 

Právě se děje

Další zprávy