Jak zlomit nudu ve formuli? Ovládáním aerodynamiky

Ondřej Roubínek, rou
9. 1. 2009 13:30
Podle Mosleyho přinese novinka více předjíždění
Pohyblivé přední křídlo přinese více předjíždění, věří Max Mosley.
Pohyblivé přední křídlo přinese více předjíždění, věří Max Mosley. | Foto: Reuters

Londýn - Pohyblivé aerodynamické prvky, které pilot ovládá přímo ze svého vozu, případně se jejich poloha mění automaticky.

To je podle šéfa Mezinárodní automobilové federace Maxe Mosleyho jedna z nejlepších cest, jak dopřát divákům formule jedna co největší drama a vzrušení.

Pro nadcházející sezonu už Asociace týmů F1 (FOTA) udělala v tomto směru první krok: jezdci budou moci měnit polohu předního přítlačného křídla přímo z kokpitu svého monopostu.

Čtěte více: Přehledně: Formule ušetří na motorech. Zmizí testy

"Chceme, aby se FOTA spolu s námi podílela na výzkumu používání pohyblivých aerodynamických zařízení," píše Mosley v dopise adresovaném FOTA.

"Pokud by se tato možnost aplikovala opravdu radikálně, tak by tím vůz, který pronásleduje další monopost, mohl dokonce získat výhodu," myslí si šéf FIA.

Mosley to dokonce přirovnává k situaci ve formuli v šedesátých letech, kdy se povolila jízda v závěsu, takže auto schované ve vzduchovém pytli za svým soupeřem bylo rychlejší.

"Výsledkem bylo závodění kolo na kolo i na takových okruzích, jako byla v té době Monza," prohlašuje Mosley.

Takových výsledků se podle Mosleyho může v 21. století dosáhnout právě díky výrazným - a v budoucnosti zřejmě automatickým - ovladatelným aerodynamickým systémům.

Přitom věří, že moderní technologie by mohly přidat na přítlaku a ubrat odpor vzduchu. "To přinese dramatické souboje kolo na kolo na každém typu okruhu," věří Max Mosley.

 

Právě se děje

Další zprávy