Piloty F1 trápí knoflíky. Prý jich je na volantu moc

Jakub Šafránek Jakub Šafránek
5. 2. 2011 12:45
Do začátku nové sezony se ale prý zvyknou
Knoflíků je skutečně na volantu víc než dost, jak ukazuje pohled z kokpitu nového MP4-26.
Knoflíků je skutečně na volantu víc než dost, jak ukazuje pohled z kokpitu nového MP4-26. | Foto: Reuters

Valencie - Na volantech je prý příliš mnoho knoflíků, které odvádějí pozornost od řízení. Taková je čerstvá starost pilotů formule 1 před novým ročníkem šampionátu, který začne již za měsíc prvním závodem v Bahrajnu.

Rozšíření počtu tlačítek, jimiž piloti ovládají nejrůznější funkce svých monopostů, přinesly změny pravidel před novou sezonou, které umožnily ovládání náklonu zadního křídla a také návrat systému KERS.

"Jediné, co mě při testech trápilo, bylo množství knoflíků, jež odváděly mou pozornost od řízení. Nemyslím si, že by to bylo nebezpečné, ale měli bychom se tím zabývat," uvedl například pilot Williamsu Rubens Barrichello po testech ve Valencii."Vím že ta tlačítka jsou nutná, ale problém je v tom, že odvádějí pozornost od silinice. Neexistuje jediná rovinka, kde bych nemusel zmáčknout knoflík, nebo změnit rychlost."

Čtěte také:

Prvním testům F1 vládl Kubica, Massovo Ferrari hořelo
Naštvaný Schumi. Stříbrnému šípu selhala hydraulika

Podobně se vyjádřili i oba piloti McLarenu, tedy Jenson Button a Lewis Hamilton, i když oba zatím zkoušeli řízení nového monopostu MP4-26 jen na simulátoru, neboť na testech ve Valencii jezdili s loňským vozem.

"Přidali jsme dvě nová tlačítka (KERS a ovládání zadního křídla), která jsou pro rychlejší časy velice důležitá, takže než přijde první závod, budeme si na ně muset zvyknout,"  myslí si Button.

Hlavní změny pravidel před sezonou 2011

- zakázány jsou dvojité difúzory i systém F-duct
- povolena je týmová režie
- povolen je systém KERS a ovládání zadního křídla
- do druhé části kvalifkace se dostanou jen jezdci, jejichž čas nepřesáhne 107% času nejlepšího
- novým dodavatelem pneumatik je Pirelli

"Mám v tom sice stále trochu zmatek, ale přes zimu jsem hodně jezdil na simulátoru, takže by neměl být problém to v Jerezu vyzkoušet. Ale celkem to trvá, než si člověk zvykne," uvedl vítěz šampionátu z roku 2009.

Snázeji se s novým vzhledem a funkcemi svého vozu sžívá Buttonův kolega Lewis Hamilton, který nepovažuje nová tlačítka za problematická, i když uznává náročnost jejich ovládání.

"Výrazně obtížnější by to s nimi (tlačítky) mohlo být jen v kvalifikaci, kdy se snažíte zajet co nejrychlejší kolo a šlapete na plyn co nejvíce to jde. V takové situaci by použití KERS a zadního křídla mohlo být těžší. Ale v závodě to půjde lépe," tvrdí pilot McLarenu.

"Vždycky řídíme na hranici možností, takže když nám přidáte víc tlačítek, tlačíte nás blíže k této hranici. Ale jsme na tom všichni stejně, tedy krom týmů, které nemají KERS," myslí si britský jezdec.

"A navíc, díky novým funkcím se bude lépe předjíždět," neopomněl nezanedbatelnou výhodu nových možností formulí Hamilton.

 

Právě se děje

Další zprávy