reklama

Carving slaví narozeniny. Deset let (2)

autor: bouldergear.com
Praha - Po ohlédnutí po prvních vykrojených výstřelcích a po představení prvních prototypů Elanu a Kneisslu, předjímajících skutečnou carvingovou revoluci, se pomalu začaly přidávat i další firmy.

Až o dva roky později reagovala firma Head (modely Cyber 24 a 20) a Fischer (Revolution Ice) na odvážný experiment realizovaný ve formě finálních výrobků expedovaných z Kufsteinu a z Begunje.

Carving slaví narozeniny. Deset let (1)

Tam se zatím vývoj samozřejmě nezastavil a zdokonalované Ergo (Kneissl) a Parabolic (Elan) se čím dál větší měrou podílely na výrobním programu. Bylo to ovlivněno úspěšným přijetím zejména na severoamerickém trhu.

Carvingová lavina spuštěna

Proklamované lepší jízdní vlastnosti, rozlišitelné a hlavně využitelné širokou frontou průměrných lyžařů, vyvolávaly stoupající zájem o lyže, přirovnávané pro jejich charakteristické proporce k přesýpacím hodinám nebo k tělu vosy.

Všeobecně příznivé reference nezůstaly nakonec bez odezvy.

Lyže progresivních tvarů si definitivně vybojovaly své místo doslova "přes noc" ve všech kolekcích představených před sezónou 1996/97.

K jejich vítěznému tažení tehdy ještě přispěl, zejména na poli medií, nový výmluvný termín carving.

Jako houby po dešti se objevovaly titulky "Carvingová horečka", "Carvingová lavina" a podobně. Odborný tisk přinášel výsledky testů, názory expertů na nový trend i rozhovory s předními závodníky a jejich trenéry.

Výsledky prognózy, zkušenosti s lyžemi, "které zatáčí samy", to vše vyznívalo vesměs pozitivně. Že se v lyžařském světě opravdu konečně "něco děje" naznačovaly i komentáře v uznávaných a o lyže se obvykle příliš nezajímajících Financial Times nebo Wirtschafstwoche.

Překvapivě pohotová byla i reakce českého tisku. Např. MF Dnes věnovala již 8. ledna 1997 celou jednu stranu zevrubným informacím včetně vyhodnocení testů tak, jak je přineslo prosincové vydání renomovaného německého časopisu Test.

Ve výsledné tabulce zde ještě nebyly uvedeny dnes tak frekventované údaje o poloměru křivky bočního krojení. Na druhé straně již nechyběly parametry proporcí testovaných lyží, jejich šířka, která byla po celé desetiletí neměnná, a proto lyžaře v době "předcarvingové" příliš nezajímala.

Definitivní zvrat

S odstupem deseti let musíme ovšem konstatovat, že většina výrobců i obchodníků zpočátku přistupovala k novému produktu s jistou dávkou opatrnosti.

Průměr délek 43 modelů lyží představujících na trhu vítanou změnu sice vykazoval poměrně progresivní rozpětí od 170 do 194 cm, ale dnes běžně užívané "stopětašedesátky" se vyskytovaly jen sporadicky, a naopak 17 modelů bylo k dispozice v délkách nad 195 cm. Rovněž na lyže překračující v šířce špičky hranice 10 cm si "troufli" jen 4 výrobci.

V souvislosti s tím pak nepřekvapí, že s poloměrem křivky bočního krojení menším než 20 cm jsme se setkali jen výjimečně. Tři roky po premiéře Ergo a SCX byly takto dimenzovány pouze modely Kästle B 52, Atomic Beta Carv a Blizzard x-plode.

Jak se ukázalo v následujících letech, potenciál lyžařského průmyslu se rozhodně nevyčerpal generálním nástupem carvingových lyží v r. 1996.

Revoluce v jejich geometrii dále pokračovala, rostoucí počet modelů si vyžádal členění do několika kategorií, tradiční "rovné" lyže postupně mizely z výrobních programů a novému trendu se nakonec neubránilo ani závodní lyžování.

V roce 1999 sjely z výrobních linek poslední slalomy připomínající délkou okolo 190 cm a mírným bočním krojením lyže z minulých let.

Tím definitivně skončila překvapivě dlouhá etapa ve vývoji sjezdových lyží z hlediska jejich délek a proporcí. Pro běžného uživatele bylo "dvoumetrovkám" s bočním poloměrem více jak 50 m jednou provždy odzvoněno.

Třetí díl přineseme v pátek 10. listopadu.

reklama