reklama

Valtr je i přes defekty nejlepším Čechem, Macíkovi došla ve výhni voda

Pravý Dakar 38. ročníku začal osmou etapou a nastavené tempo organizátoři udrželi i včera. Buggyra |  07:01
Jaroslav Valtr se po včerejší 9. etapě stal nejlepším českým jezdcem kamionu na Rallye Dakar. K pozici mu "pomohly" problémy Martina Macíka mladšího. Závodilo se v pekelné výhni, jezdci bojovali s dehydratací.

Belén - I když Jaroslav Valtr ve včerejší 9. etapě Rallye Dakar prohrál v rámci tatrováckého souboje s Tomášem Vrátným, v celkovém pořadí se z něj stal nejlepší český pilot v kategorii kamionů. A dokonce se probojoval do první desítky - je devátý.

Byť byla smyčka kolem argentinského města zkrácena, přinesla nejdramatičtější změny v pořadí v celém letošním Dakaru. Důvodem byl nejen její povrch, ale především enormní vedro, které ničilo závodníky i stroje.

Motorkáři kolabovali (odstoupili také Ondřej Klymčiw a Rudolf Lhotský - více čtěte ZDE), motory se přehřívaly a benzín se doslova vařil. "Podél celé trasy se povalovali motorkáři a čtyřkolkáři, lítají tam helikoptéry a házejí jim vodu. Zdravotníci mají dnes plné ruce práce, takže jsem moc rád, že jsme v cíli,“ popsal pilot Buggyry své zážitky.

Vedro ničilo jezdce i auta

Valtr měl obrovské štěstí, když do cíle dorazil se třemi defekty. Díky zkrácení tratě o sto kilometrů ale nemusel ztrácet čas výměnou pneumatik.

"Jsme rádi, že to dneska zkrátili. Byl to doslova očistec, doslova peklo na zemi. Upekli jsme se jak my, tak auto. Nejelo to, museli jsme zastavovat a chladit. Museli jsme jet opatrně a podřídili jsme tomu úplně všechno, jeli jsme prostě na dojetí," popsal Valtr v bivaku téměř pekelné podmínky, které v Argentině panovaly.

Zkrácení etapy potěšilo i dakarského veterána, 66letého Josefa Kalinu. "Ještě že tu trať zkrátili, jinak bychom museli minimálně dvě pneumatiky měnit, protože bychom na nich dalších 100 kilometrů nedojeli. To by nás v tomto vedru zabilo, minimálně určitě mě," vtipkoval trojnásobný vítěz slavné rallye.

Macík zapadl a měnil kolo

Valtrovi do čela pomyslného českého žebříčku pomohly hned dvě nehody LIAZu Martina Macíka mladšího.

"V úvodu jsme předjeli dva kamiony. A potom to začalo. Zapadli jsme, ale auto nám, naštěstí, pomohl vykopat jeden z projíždějících závodníků, kterému tímto velice děkujeme," popsal nejmladší jezdec kategorie kamionů první problém.

V náročném terénu a spalujícím žáru to ovšem nebyla komplikace jediná. "Přes sto kilometrů jsme jeli na jedničku, víc se nedalo. Auto bylo totálně rozžhavené. A pak přišlo další nadělení. Museli jsme měnit kolo, protože nám začalo utíkat. Myslím, že částečně za to mohlo to obrovské horko," vysvětlil Macík.

Vedle auta si na "své" přišly i organismy všech tří členů posádky. "Byla to hodně náročná situace, protože nám došla voda, byli jsme už fyzicky vyčerpaní z řešení předchozí nehody, přehřátí, měli jsme mžitky před očima a vůbec se nedalo dýchat. Všude kolem byla mračna vápenatého prachu, který nás dusil. Za zhruba 25 minut jsme kolo vyměnili, naskočili do auta, šlápli na to a zase začali předjíždět auta před námi. Zastavily nás až červené praporky pořadatelů, které signalizovaly předčasný konec etapy,“ dodal  26letý závodník.

I když včera ztratil a ve výsledkové listině ho přeskočil Valtr, Macík si i tak v celkové klasifikaci pomohl na 12. místo.

reklama