reklama

Formule 1 varuje. Hrozí nejnudnější závod sezony

Mechanici stáje Marussia při posledních testech v Mugellu. Teď se formule 1 stěhuje do Barcelony Mechanici stáje Marussia při posledních testech v Mugellu. Teď se formule 1 stěhuje do Barcelony
O víkendu se jede Velká cena v Barceloně. Jezdci tento okruh znají příliš dobře.

Barcelona, Praha – Katalánský okruh patří, co se třeba vybavení boxů týče, mezi lepší průměr. Problém víkendové Velké ceny spočívá jinde: všechny týmy mají okruh detailně najetý z předsezónních testů.

Okruh kousek od břehů Středozemního moře proto nemůže žádný tým formule 1 ničím překvapit.

Závody pro stroje

Jiná trať ve Španělsku - Valencie -  je nudná, protože se tam nedá moc předjíždět. Barcelona, která hostí kolotoč mistrovství světa od tohoto pátku do neděle, je ještě nudnější.

Inženýři mají s sebou tolik dat, že by místo pilotů mohli po trati kroužit roboti a nikdo by to nepoznal. Barcelona je jediným okruhem z kalendáře formule 1, kde se konají pravidelné zimní testy. Stáje tak získají data ze stovek ujetých kol, což jinde během pátečních a sobotních tréninků nezískají. Šestnáct zatáček znají všichni jako svoje boty.

Takže o zábavu se mohou postarat nanejvýš tak prasklé pneumatiky nebo zmatky v boxech. Ale závody kolo na kolo? Ať se přihlásí každý, kdo si na takový v Barceloně pamatuje.

„Španělsko se hroutí do ekonomické krize, místní vlády v Katalánsku i Valencii balancují na hraně kolapsu. A přesto mají dvě Grand Prix. Jak to?“ ptá se britská novinářka Kate Walkerová.

Alonso a dlouho nikdo jiný

Možná boss formule 1 Bernie Ecclestone tak trochu splácí dluh, který světový šampionát ke Španělsku má. I když se tady Grand Prix jela už v roce 1951, o nějakém pravidelném vztahu formule 1 – Pyrenejský poloostrov se dá mluvit až od roku 1967.

Ale byla to dramatická láska plná rozchodů a návratů. Nepřetržitě se ve Španělsku jezdí až od sezony 1986. Přitom tato země vychovala jen třináct pilotů F1, z nichž pět odjelo jediný závod.  Jen to porovnejte s Velkou Británií (158), Itálií (105) nebo Francií (71). Ta teď nemá  Grand Prix ani jednu.

Samozřejmě je tu ale fenomén Fernando Alonso, který své krajany zbláznil a na závody je vždycky plno. Jenže „strýčka Bernieho“ víc než diváci v ochozech zajímají peníze od sponzorů. A ty se do placení nudných Velkých cen určitě nepustí.

Přístavní doky jako reklama

Navíc není jisté, že Španělé dokážou zaplatit tučné „zápisné“ do kalendáře formule 1 pro další roky. Rozpočet Valencie je v mínusu 27 miliard dolarů. Katalánská sekyra je zaseknutá dokonce až na 55 miliard dolarů. A to nemluvíme o podílu na astronomickém celonárodním dluhu.

Pořádání závodů F1 se nedá obhájit ani jako turistické lákadlo. Španělské pobřeží je desítky let oblíbenou destinací pro levné zájezdy k moři. Sama Barcelona navíc těží ze své pověsti kulturního města plného památek. Ještě horší je formulová reklama Valencie, která světu beze studu ukazuje ty nejošklivější části města.

Průběžné pořadí MS (po 4 z 20 závodů): 1. Vettel 53 b., 2. Hamilton 49, 3. Webber 48, 4. Button (Brit./McLaren) 43, 5. Alonso 43, 6. Rosberg 35, 7. Räikkönen 34, 8. Grosjean 23, 9. Pérez (Mex./Sauber) 22, 10. Di Resta 15.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 101, 2. McLaren 92, 3. Lotus 57, 4. Ferrari 45, 5. Mercedes 37, 6. Sauber 31, 7. Williams 18, 8. Force India 17, 9. Toro Rosso 6.

reklama