reklama

Rušení závodů F1 není žádná novinka. Mohly za to peníze, nebezpečné okruhy i nepokoje

Zrušená Velká cena Austrálie formule 1 Zrušená Velká cena Austrálie formule 1 autor: Reuters
To, co teď potkalo Velkou cenu Austrálie formule 1, není v sedmdesátileté historii světového šampionátu žádnou novinkou. Zrušeno bylo už několik desítek Grand Prix.

Až do poloviny osmdesátých let býval kalendář F1 často jen orientační a pořadí i počet závodů se měnily jak na běžícím pásu. Historie seriálu pamatuje za sedmdesát sezon (počítáme-li i tu letošní fakticky nezahájenou) na padesát Velkých cen, které se nakonec vůbec nekonaly.

Navíc tu máme ještě dalších 14 závodů, které sice byly odstartovány, ale z nejrůznějších důvodů - hlavně kvůli bouračkám nebo hustému dešti - byly  červenými vlajkami předčasně ukončeny, načež nedošlo na restart.

Za některými škrty v kalendáři mohou samozřejmě peníze. Svoji roli sehrála i tragédie ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans roku 1955, kdy při havárii Mercedesu Pierra Levegha zahynulo více než osmdesát diváků.

Občas byly důvody zrušení hodně bizarní. Tak třeba roku 1983 se měla - stejně jako v sezoně předchozí - jet Grand Prix Švýcarska ve francouzském Dijonu. Jenže francouzská televize tehdy odmítla vysílat dva závody v relativně krátkém časovém odstupu, tak se nejelo.

Není ropa, nejsou peníze a ani závody

Roku 1957 zaúřadovala velmocenská politika. Během Suezské krize se petrolejářské firmy dostaly do vážných ekonomických obtíží. No a kde začít šetřit, když ne na reklamě ve formuli 1?

Výsledkem bylo, že pořadatelé Velkých cen Belgie ve Spa-Francorchamps a Nizozemska v Zandvoortu požádaly stáje, aby akceptovaly vyplacení nižšího startovného. Ano, pohybujeme se ještě v dobách, kdy se týmům za účast v Grand Prix platilo, ne naopak.

Závod formule 1 v Austrálii byl zrušen, kalendář šampionátu se rozkládá Závod formule 1 v Austrálii byl zrušen, kalendář šampionátu se rozkládá Čtěte zde

Jenže s podobnými "slevami" organizátoři neuspěli a oba podniky byly zrušeny doslova za pět minut dvanáct. Hrozilo tak, že sezona bude mít - když nepočítáme hodně specifický americký závod na oválu Indy 500 - pouhých šest dílů.

Nakonec ji pomohli zachránit v italské Pescaře, která hostila závody na dosud nejdelším okruhu o délce 25,579 km. Tehdy se také poprvé jely dvě Grand Prix v jediné zemi, protože sezonu zakončila tradiční Velká cena Itálie v Monze.

Belgické obstrukce

Legendární Spa-Francorchamps nebylo vždycky jen milovanou tratí. Koncem 60. let, kdy se jezdilo na okruhu o délce 14,1 km, šlo o velmi obávané místo. V roce 1969 došla pilotům formule 1 před závodem trpělivost. Jenže jejich návrhy na úpravu okruhu belgičtí pořadatelé přešli jen krátkou notickou v médiích.

Na to jezdecké odbory GPDA vedené Jackie Stewartem reagovaly ostře a piloti závod bojkotovali. "Bezpečnost nepřicházela snadno," glosoval to trojnásobný mistr světa o mnoho let později.

Následující rok byla sice vybudována v nebezpečném místě šikana a několik částí trati osazeno svodidly, ale Spa-Francorchamps touto Grand Prix na dlouhých 11 vypadlo z kalendáře F1. Vrátilo se tam v sezoně 1983 ve zkrácené podobě velmi blízké té, jakou znají současní motorističtí fanoušci.

Ovšem už o pouhé dva roky později tu byly znovu problémy s bezpečností. Také roku 1985 odmítli piloti závodit na riskantním okruhu. Tentokrát šlo "jen" o odložení, byť o víc než tři měsíce.

Marné volání jménem New York

Věčným snem promotérů formule 1 je závod v největším americkém městě. Stačí si jen připomenout deset let staré plány Bernieho Ecclestona na podnik v New Jersey, jehož scenérii by rámovaly manhattanské mrakodrapy.

Vraťte gumy, schovejte trofej. V Austrálii se horečně balila F1, fanoušci piknikovali Vraťte gumy, schovejte trofej. V Austrálii se horečně balila F1, fanoušci piknikovali Prohlédněte zde

Podobné nápady tu byly už byly v minulém tisíciletí. V letech 1983 až 1985 byla Velká cena New Yorku na začátku sezony pokaždé součástí oficiálního kalendáře.

V září 1983 se mělo ve Flushing Meadows známého tenisovým US Open  "spojit kouzlo a šarm Monaka s atmosférou New Yorku". V červnu téhož roku byl plán posunut o dvanáct měsíců. 

Po ne zrovna vydařeném podniku zámořské formulové série CART v blízkosti chystané trati F1 se datum konání newyorské Velké ceny odložilo o další rok. Ježe ani v sezoně 1985 to nevyšlo a New York zůstal dodnes pro F1 "nedobitým územím".

Když v městě rostou barikády, formule mlčí 

Obvykle se vedení formule 1 snaží závody s politikou nemíchat. Jenže dění v Bahrajnu na jaře 2011 se nedalo ignorovat. Už proto, že se tato Velká cena jezdí hlavně jako reklama ostrovního království v Perském zálivu. Jako smolná se tehdy ukázala neděle 13. března.

V polovině předchozího měsíce se severní Afrikou a Středním východem začala řítit vlna  protivládních protestů a povstání známá později jako Arabské jaro.

Konec vlády jedné helmy. Podívejte se na přilby pilotů F1 pro začátek sezony Konec vlády jedné helmy. Podívejte se na přilby pilotů F1 pro začátek sezony Prohlédněte zde

V případě Bahrajnu si nepokoje vyžádaly několik mrtvých. Lékaři a další zdravotnický personál taky byli pochopitelně potřeba jinde než na okruhu v Sáchiru a navíc podpora tak tvrdě zasahujícího režimu by na pověsti šampionátu určitě nepřidala.

Po dlouhých dnech přešlapování a mlčení tehdejší bahrajnský korunní princ (a dnešní král) Hamad ibn Isa Al Chalífa potvrdil, že je nevyhnutelné závod zrušit. Jednalo se o jeho přeložení, jenže vzhledem k našlapanému kalendáři a neochotě týmů do něj zasahovat, se F1 do Bahrajnu vrátila až následující rok.

Letos byl naplánován rekordní 22dílný kalendář. Ale co z něj kvůli koronaviru zůstane, to je zatím ve hvězdách. Zatím tu máme zrušenou Velkou cenu Austrálie a odložené Grand Prix v Bahrajnu, Číně a Vietnamu.

reklama