reklama

Tým F1 Manor? Marussia vstává z popela vlastní zkázy

Stát Marussia z boxů formule 1 nezmizí, nyní se jmenuje Manor Marussia. Stát Marussia z boxů formule 1 nezmizí, nyní se jmenuje Manor Marussia. autor: Reuters
Příběh stáje F1 Manor Marussia je jak z motoristické červené knihovny se šťastným koncem.

Praha - Je to jak příběh z motoristické červené knihovny. Chudou britskou dívku poblouznil cizí milionář, pak ji odvrhl, ona skončila v dluzích na ulici, aby ji nakonec spasil princ na bílém koni. Pohádka? Nikoliv, to je příběh stáje formule 1 Manor Marussia.

"Marussia stála za záchranu. Situace sice vypadala téměř beznadějně, ale jsem rád, že se vše nakonec povedlo," řekl britskému Autosportu Stephen Fitzpatrick, jenž svými penězi tým udržel ve formuli 1.

Rychlé peníze brzy zmizely

Na úplném začátku stál před pěti lety sen britského miliardáře a excentrika Richarda Bransona o jeho vlastním týmu formule 1. Jenže stáj Virgin za dva roky nezískala ani bod. Stáj převzal ruský zbohatlík a bývalý závodník Nikolaj Fomenko.

První dva roky probíhaly z finančního pohledu vcelku bez problémů, i když na body to znovu nebylo. Jenže pak si ruský majitel našel nové koníčky a Marussia se začala dostávat do čím dál tím větších dluhů. Nic na tom nezměnila ani loňská Velká cena Monaka, v níž Jules Bianchi získal historicky první (a také jediné) dva body za deváté místo.

Bohužel právě talentovaný Francouz v říjnu těžce havaroval v Suzuce a dodnes bojuje s vážným traumatem hlavy o život. Marussia pak v následujícím závodě v Soči postavila na start pouze monopost Maxe Chiltona a tím její působení v F1 skončilo.

V dílnách v britském Banbury začali místo inženýrů a techniků úřadovat konkurzní správci. Už se zdálo, že sympatický tým potká osud definitivně "rozebraného" Caterhamu, když se před měsícem stal malý zázrak.

O body se porvou dva nováčci

Kde se vzal, tu se vzal, objevil se britský obchodník s elektřinou a zemním plynem Fitzpatrick, vytáhl z kapsy několik milionů liber, zaplatil všechny dluhy včetně závazků za motory Ferrari a spolu s britským závodním týmem Manor Motorsport postavil Marussii znovu na nohy.

"Až do loňského závodu v Singapuru jsem stál na té druhé straně svodidel, ale návštěva tamní Grand Prix mě uchvátila. Věřil jsem, že naše společnost Ovo Energy bude mít jednou svoji stáj. Ale že to bude už v roce 2015, to jsem nečekal," řekl britský podnikatel.

V garážích Marussie Manor (jak se stáj teď oficiálně nazývá) se od té doby téměř nezhaslo. Za rekordně krátkou dobu spatřil světlo světa upravený loňský monopost tak, aby splňoval stávající pravidla. Vůz úspěšně absolvoval crash test a už nic mu nebrání v tom, stát v neděli na startovním roštu Velké ceny Austrálie.

Za volantem budou nováčci Will Stevens z Británie a Brazilec Roberto Merhi. Paradoxně ani jeden nepřichází z preferované líhně pilotů F1, seriálu GP2. Stevens loni závodil ve Formuli Renault 3.5 a Merhi v německém šampionátu cestovních vozů DTM.

reklama